Jumaat, 22 Ogos 2008

Siri 5 : "Doktor, Batal Tak Puasa Saya Kalau..."

Assalamualaikum.

Di kalangan pesakit ummi ada yang bertanya, “Dr, boleh tak kita ambik pil untuk halang haid di bulan Ramadhan nanti?” Hmm…walaupun dah tahu apa yang bakal dijawab, tetap ummi bertanya, “Kenapa tak nak kasi haid datang?” “Tak delah..mudah sikit dr, tak payah nak ganti ganti nanti…” Biasanya itulah jawapan yang ummi terima. Sebenarnya soalan sebegini sepatutnya ditujukan kepada orang yang ahli..maksud ummi ditujukan kpd ustaz atau ustazah sebab ia melibatkan soal hukum. Walaubagaimanapun mungkin disebabkan penglibatan kegunaan pil di situ, maka nak mudah cerita, doktor akan menjadi tempat rujukannya.

Untuk tidak menghampakan, di sini ummi petik 2 bentuk soalan yang di tanya kepada Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen berkaitan isu tersebut:

(1) Bolehkah seseorang wanita itu menghentikan haidnya di sepanjang Ramadhan dengan kaedah pengambilan pil?

(2) Bolehkah seseorang wanita itu mengampil pil untuk menghalang kedatangan haid pada 10 hari terakhir di bulan Ramadhan?

Stopping one’s period during Ramadaan

Some women take pills in Ramadaan to stop their periods. They do this so that they will not have to make up any fasts afterwards. Is this permissible and are there any restrictions on their doing this?

Praise be to Allaah.

I think that women should not do this and they should remain on the menstrual cycle that Allaah has decreed for them and for all the daughters of Adam. There is wisdom behind it and a reason for which Allaah created it, and this wisdom befits the nature of women. If a woman tries to stop this cycle, it will undoubtedly have a harmful effect on her body, and the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There should be neither harming nor reciprocating harm.” This is besides the fact that these pills can do harm to the uterus as the doctors have stated. What I think with regard to this issue is that women should not use these pills. Praise be to Allaah for His decree and wisdom. When a woman’s period comes, she should stop fasting and praying, and when her period is over she should resume fasting and praying; when Ramadaan is over she should make up the fasts that she has missed.

Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen

Taking pills to prevent period in the last ten days of Ramadaan

If a woman’s period is going to come in the last ten days of Ramadaan, is it permissible for her to use contraceptive pills so that she can continue to worship during these days of blessing?

Praise be to Allaah.

This question was put to Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) and he said:

We do not think that she should use these pills to help her worship Allaah, because the period which happens to her is something which Allaah has decreed for the daughters of Adam.

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) entered upon ‘Aa’ishah when she was with him during the Farewell Pilgrimage. She had entered ihraam for ‘Umrah, then her period came before she reached Makkah. He entered upon her and found her weeping. He asked, “Why are you weeping?” and she told him that her period had come. He told her, “This is something which Allaah has decreed for the daughters of Adam.” So the period is not something which is under her control. If it comes during the last ten days of Ramadaan, then let her accept what Allaah has decreed for her and not use these pills. I have heard from trustworthy doctors that these pills cause harm to the uterus and the blood, and they may cause deformity in the foetus if she should conceive. Hence we think that she should avoid them. If her period comes and she cannot pray or fast, this is beyond her control and is the decree of Allaah.

Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him)
Sumber Rujukan : Sila Klik Di Sini

***************************************************************************************

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Perbuatan memakan ubat untuk menghalang datangnya haid diwaktunya yang biasa adalah tidak selari dengan fitrah
dibimbangai akan memancing masalah kepada aturan haidhnya dimasa akan datang

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

adapun hal ini pernah dibincangkan atau disyarahkan oleh ulama' bersama-sama dengan isu pengambilannya ketika melakukan ibadat haji..jumhur ulama' sepakat bahawa ia dibolehkan dan tidak terjatuh ke dalam hukum haram dengan syarat ia tidak akan memudharatkan atau menjejaskan atau kesan sampingan yang tidak sihat kepada si pengambilnya. .Wallahua' lam..Allah merahmati si penanya ini hendaknya.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum. ...

Kedua2 jawapan adalah boleh diguna pakai sbg keterangan kepada pesakit atau sesape saje yang bertanya.... Justeru Ummi ingin mengingatkan kepada diri dan semua rakan wanita agar terimalah seadanya dengan syukur fitrah kejadian yang telah ditentukan oleh Allah kepada kita kaum hawa. SesungguhNya Pencipta makhluk adalah lebih tahu dari makhluk ciptaanNya.. .

Sememangnya Ramadhan adalah bulan ibadat yang kita semua tunggu2kan setiap tahun, Namun ibadat puasa adalah ibadat khusus di bulan tersebut. Bagi kaum adam sememangnya tiada alasan untuk mengelakkannya kecuali jika sakit atau bermusafir, tetapi kaum hawa ada tambahan keringanan meninggalkannya iaitu ketika datang haid, melahirkan atau nifas.... Ketahuilah semuanya itu adalah satu kelebihan dan keistimewaan buat kaum hawa dan bukanlah satu kekurangan atau kelemahan yang perlu disedihkan atau terbeban...

Sebagaimana, Rasulullah pernah ditanya oleh sahabiah tentang jihad yang diberi pahala oleh Allah kepada kaum adam, begitu jugalah wanita juga tidak luput pahalanya dalam apa jua ibadat yang dilakukan bukan sahaja berpuasa dikira ibadat pada bulan Ramadhan, tetapi apa2 perkara baik yang dilakukan sepanjang bulan puasa adalah dikira ibadat oleh Allah ( dengan niat ikhlas).

Wanita yang kedatangan haid - Menyediakan makan sahur untuk keluarganya, menyediakan keperluan seharian di bulan puasa, menyediakan juadah berbuka puasa sudah tentulah ada ganjaran yang sama dengan orang yang berpuasa juga.... bahkan mungkin lebih banyak gandaan pahalanya... Subhanallah. ..

Justeru janganlah berkira2 untuk terpaksa mengganti puasa sekian hari nanti. Berlapang dadalah dengan segala percaturan yang Allah telah tetapkan kepada kita kaum hawa.... Memakan ubat pencegah amat tidak digalakkan dalam situasi yang tiada darurat sedikitpun bagi ummi...

Makan ubat pencegah ketika ingin menunaikan haji barulah dikira sebagai darurat kerana lingkungan waktu yang tidak dapat tidak perlu kita penuhi dalam waktu2 tertentu ketika menunaikan ibadat tersebut. Itupun boleh juga diusahakan dengan doa. WallahuAklam.


UmmiUmar

" Hawa ... diciptakan daripada rusuk Adam, bukan dari kepalanya untuk dijunjungi, dan bukan pula dari kakinya untuk dijadikan pengalas, tetapi dari sisinya, untuk dijadikan teman hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi, dan dekat dengan hatinya untuk dicintai "