Jumaat, 8 Ogos 2008

25 Rawatan Untuk Pesakit: Siri 3

Wahai Hamba Allah Yang Sedang Menanggung Kesakitan & Keperitan;

Ingatlah, tujuan manusia diutuskan ke dunia ini bukan untuk bersukaria dan bersenang lenang. Setiap yang hidup pasti akan meninggalkan dunia ini. Setiap yang muda pasti akhirnya menjadi tua. Setiap insan pasti merasakan kehilangan dan perpisahan dari orang yang tersayang. Pelbagai penyakit dan kesakitan tetap mengganggu kehidupan.

Manusia diutuskan ke dunia bukan untuk dihabiskan kehidupan mereka dalam kemewahan dan tenggelam dengan hasutan keduniaan. Kedatangan kita ke dunia adalah bertujuan untuk memperoleh kebahagiaan hidup yang kekal abadi. Sudah tentu ini hanya dapat diperoleh melalui jalan pelaburan dengan menjadikan umur sebagai modal yang besar.

Sekiranya manusia tidak ditimpa kesakitan, seorang itu akan hidup dalam keadaan alpa lantaran sentiasa berada dalam keadaan sihat. Dunia dalam pandangannya adalah suatu yang indah dan bahagia. Ketika itu dia akan ditimpa penyakit lupakan akhirat serta menjadi benci mengingati mati dan kubur.

Penyakit yang menimpa diri kita seolah-olah berkata, “Wahai insan, kita tidak kekal hidup dan kita tidak dibiarkan begitu sahaja. Kita dipertanggungjawabkan untuk menunaikan satu tugasan. Janganlah kita terpedaya. Sentiasalah ingat akan Tuhan yang menciptakan kita. Kita perlu sedar bahawa kita sebenarnya sedang menuju ke kubur. Maka persiapkanlah diri kita bagi menghadapinya”

Dari itu sedarlah wahai diri,

Penyakit sesungguhnya berperanan sebagai penasihat dan pemberi peringatan. Maka tidak perlulah kita berkeluh kesah apabila kita ditimpa penyakit. Sentiasalah bersyukur dan sekiranya penyakit yang dihidapi itu kuat, sebaik-baiknya banyakkanlah bersabar.

Semoga Allah sentiasa meredhai diri-diri kita. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

- Risalah atau wasiat ini ditulis oleh pemimpin agama, Badiuzzaman Said Nursi (1876-1960)

*************************************************************************************

Tiada ulasan: