Khamis, 30 Oktober 2008

Senaman Yoga Dibimbangi Rosakkan Akidah !

Assalamualaikum.

Apa Itu Yoga?

Petikan Daripada Wikipedia Bahasa Melayu:

Sahaja Yoga ("Sahaja" di sini membawa pengertian "dilahirkan dengan" dan "Yoga" bermaksud "penyatuan") ialah suatu bentuk tafakur yang dicipta oleh Nirmala Srivastava, lebih dikenali sebagai "Shri Mataji Nirmala Devi" atau "Ibu" oleh pengikut-pengikutnya. Nirmala menuntut dan dipercayai oleh para pengikutnya sebagai penjelmaan semula Adi Shakti, kuasa ketuhanan yang wujud sejak dari awal dunia.

Istilah "Sahaja Yoga" juga digunakan untuk merujuk kepada Persatuan Sahaja Yoga Antarabangsa (Vishwa Nirmala Dharma), sebuah 'gerakan keagamaan baru' yang ditubuhkannya pada tahun 1970 di Nargol, India. Amalan dan pertubuhan berkait kemudian tersebar ke seluruh dunia dan kini terdapat pusat tafakur Sahaja Yoga di banyak negara, termasuk Malaysia.

Kaedah-kaedah untuk mengamalkan Sahaja Yoga diajar secara percuma kepada sesiapa yang minat, dan pertubuhan ini menuntut bahawa pengamalan Sahaja Yoga memberikan keputusan yang pantas, termasuk juga realisasi diri yang segera serta kesedaran Kundalini. Sahaja Yoga telah diajar kepada banduan-banduan di Itali dan Amerika Syarikat, seperti di Pulau Rikers untuk "membantu pemulihan sosial, psikologi, dan rohaniah banduan".

Bagaimanapun Sahaja Yoga telah dikritik oleh penulis Sudhir Kakar yang memerihalkan pertubuhan ini sebagai suatu kultus dalam bukunya pada tahun 1982.

Sebahagian Petikan Daripada Malaysiakini:

Hentikan Yoga, Bimbang Rosak Akidah

Oct 29, 08 2:53pm


Pensyarah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Zakaria Stapa menasihati orang Islam yang mengamalkan senaman yoga supaya menghentikannya kerana bimbang boleh memesongkan akidah.

Beliau dilaporkan berkata demikian selepas menyampaikan syarahan Ajaran Sesat di Malaysia di Universiti Sains Malaysia, semalam.

Bagaimanapun Majlis Fatwa Kebangsaan belum membuat keputusan rasmi berhubung senaman tersebut.

Majlis itu akan membuat keputusannya dalam tempoh terdekat, kata Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Yoga yang diperkenalkan sekitar 3,300 Sebelum Masihi dikatakan dapat membantu melambatkan proses penuaan, mengurangkan risiko kencing manis, darah tinggi, lelah dan penyakit berkaitan jantung.

Menurut Bernama lagi, amalan senaman harian itu kebanyakannya mempunyai pergerakan berdasarkan unsur dalam agama Hindu seperti manifestasi gerakan, konsentrasi dan posisi tubuh dilakukan sambil membaca mentera.

Bercakap selepas merasmikan persidangan Seminar Fiqh dan Pemikiran Islam Lestari di USM hari ini, timbalan ketua pengarah operasi Jakim, Othman Mustapha berkata keputusan itu akan diumumkan sendiri oleh pengerusi majlis berkenaan Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin.

Berita daripada website Asiaone Health :


Yoga Ban For Muslims In Malaysia?


KUALA LUMPUR: Muslims in Malaysia may be barred from practising yoga if they engage in Hindu 'religious elements' during the exercise, a top Islamic cleric said yesterday.

Mr Harussani Zakaria, a controversial cleric from northern Perak, said the government-backed National Fatwa Council would soon release a decree, or fatwa, on whether Muslims would be allowed to practise yoga.

'If it involves any faith or religious elements, it is definitely not permissible. But if it is just a form of exercise, that is all right.'

'Muslims cannot practise yoga in its original form because it involves another religion,' he said in response to a call to ban Muslims from practising yoga.

Professor Zakaria Stapa, from the Islamic faculty of the National University of Malaysia, had said yoga could cause Muslims to 'deviate from their faith', news reports said yesterday.

Muslims in Malaysia practise it as part of the growing urban lifestyle and it involved 'chanting mantras while in various positions', he said.

*************************************************************************************

Tiada ulasan: