Selasa, 7 Oktober 2008

Doktor, Agen Peruntuh Iman...?

Assalamualaikum.

Di musim raya ini kedatangan pesakit melonjak! Pesakit datang dengan pelbagai complaint dan pelbagai kerenah yang terkadang menyebabkan kekerapan gejala migrainku juga turut melonjak! Walau apapun, ‘asas kesabaran’ yang selalu kupupuk Alhamdulillah berjaya mengatasi ‘angin kemarahan’ yang sentiasa cuba dijolok oleh sang syaitan laknatullah.

Meskipun demikian, pagi ini ingin sekali diri ini meluahkan perasaan yang berbaur antara rasa terkilan, sedih dan tercabar. Ya, sebenarnya inilah cabaran! Cabaran untuk diri kita yang bergelar doktor menyampaikan dakwah dalam rangkaian persekitaran ilmu kedoktoran berasaskan petunjuk Islam yang kita ada.

Bayangkan, setiap pesakit yang datang meletakkan harapan kepada kita, figure seorang doktor semata-mata untuk memberikan kesembuhan tanpa bersandar kepada Allah, Tuhan yang Maha Menyembuhkan! Cukuplah ayat-ayat ini menjadi contoh :

• “Doktor, doktor bagi kat saya ubat yang paling POWER! Kalau boleh sekali makan, saya nak demam saya ni terus sembuh!”

• “Doktor bagilah apa-apa ubat kat saya, yang penting ubat tu boleh sembuhkan segera penyakit saya ni!”

• “Saya kalau sakit memang nak kena ambik injection. Kalau tak, memang tak sembuh!”

• “Saya sanggup bayar berapa aja asalkan doktor boleh bagi jaminan yang penyakit saya ni boleh sembuh!”

Astaghfirullahal’azim. Setiap hari kita berhadapan dengan suasana masyarakat yang meletakkan pengharapan yang tinggi terhadap kita untuk ‘sembuh dari penyakit’. Walhal kesembuhan, kesihatan dan kesakitan itu adalah milik mutlak Allah semata-mata. Mana mungkin kita yang diiktiraf sebagai pakar dalam bidang perubatan ini mampu memberikan kesembuhan kalau tidak dengan izin Allah. Mana mungkin kita yang dianugerahkan ilmu pengetahuan dalam bab perubatan ini mampu mengatasi ilmu dan kekuasaan Allah yang Maha Perkasa. Dialah penyembuh yang sebenar-benarnya.

“…dan apabila aku sakit, Dialah (iaitu Allah) Yang menyembuhkan aku.”

(Surah Asy-Syu’araa’, Ayat 80)

Ubat, suntikan dan apa jua kaedah yang kita gunakan dalam usaha menyembuhkan penyakit hanya merupakan CARA atau JALAN ke arah mendapatkan kesembuhan yang sebenarnya adalah hak milik Allah SWT, Tuhan yang Maha Menyembuhkan. Semoga kita mampu memberikan kefahaman dan kesedaran ini kepada setiap individu pesakit.

Bagi seorang doktor swasta, jangan hanya kerana sedikit keuntungan dunia kita menurut arus kefahaman yang sama dengan mereka. Sememangnya amat mudah untuk kita mendapat laba keuntungan melalui jalan itu. Bayangkan, apa reaksi pesakit jika kita sebagai doktor memberikan jawapan sebegini :

• “Baiklah, encik jangan risau. Saya akan berikan encik ubat yang paling POWER! Sekali makan, pasti sembuh!”

• “Makcik ambik ubat ni. Mahallah sikit harganya sebab memang ubat KUAT ni makcik!”

• “Boleh, boleh…saya inject sekali, petang ni pakcik gerenti dah boleh berlari dah!”

• “No problem kak! Saya bagi kakak ubat yang paling MUJARAB! Yang ni memang ubat taraf sultan punya!”

Amat mudah! Memang amat mudah untuk kita mendapatkan laba keuntungan dari pesakit hanya dengan janji-janji indah yang kita tawarkan. Tapi ingat! Di sana Allah sentiasa menilik pandang diri-diri kita. Tanpa kita sedar, kita telah menjadi 'Agen Peruntuh Iman’ (API) !!! Astaghfirullahal’azim, mohon dijauhkan Allah hendaknya…

“Hai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dan menjaga amalan anda untuk-Nya). Dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

(Surah Al-Hasyr Ayat 18)

Marilah kita kembali mengingati ikrar yang telah kita lafazkan. Semoga Allah sentiasa melindungi diri-diri kita dan mengurniakan kita kekuatan untuk menjadi seorang doktor muslim yang tugasnya bukan hanya sekadar berusaha menyediakan jalan ke arah kesembuhan penyakit tetapi juga merupakan agen dakwah dalam memperbetulkan sebarang kelemahan pesakit terhadap kepercayaan Islamnya. Kita berurusan dengan manusia yang bukan hanya memiliki jasad, tetapi juga mempunyai roh yang perlu dirawat!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dengan nama Allah yang Amat Pemurah lagi Amat Mengasihani


Saya bersumpah demi Allah ... Yang Agung


• Bahawa saya akan mengingati Allah di dalam menjalankan tugas saya


• Bahawa saya akan melindungi nyawa manusia di semua peringkat dan di dalam semua keadaan, melakukan dengan seberapa daya saya untuk menyelamatkannya dari maut, penyakit, kesakitan dan kegelisahan ..


• Bahawa saya akan menjaga kehormatan semua orang, melindungi perkara-perkara peribadi dan mengunci rahsia mereka ..


• Bahawa saya akan sepanjang masa memperhambakan diri kepada belas kasihan Allah, memberikan khidmat perubatan saya kepada yang dekat dan yang jauh, yang baik dan yang berdosa serta kawan dan lawan ..


• Bahawa saya akan berusaha di dalam mengejar pengetahuan dan menggunakannya untuk menafaat dan bukan untuk merosakkan manusia ..


• Bahawa saya akan menghormati guru saya, mengajar doktor di bawah saya dan menjadi saudara kepada pengamal perubatan lain dan bekerjasama di dalam semangat ketaqwaan dan kebajikan ..


• Bahawa saya akan menghidupkan keimanan saya semasa berseorangan atau di khalayak ramai, mengelakkan perkara yang boleh mencemarkan saya pada pandangan Allah, RasulNya dan orang beriman yang lain.


Semoga Allah menjadi saksi kepada ikrar ini.


*************************************************************************************

Artikel Berkaitan :

1. Doktor Muslim - Tertunaikah Sudah Tanggungjawabku
2. Ikrar Doktor Muslim


*************************************************************************************

Tiada ulasan: