Isnin, 17 November 2008

Tahniah Buat Anak-Anak Ummi!

Assalamualaikum.

Sabtu, 15 November 2008 - Dalam keadaan kepala yang berdenyut-denyut dan batuk yang tak henti-henti serta badan yang seram-sejuk, kugagahkan jua diri ini melangkah ke Dewan Seri Budi bagi menyaksikan detik-detik bersejarah buat kedua-dua puteri Ummi - Amirah Zahidah dan Aisyah Farihah.

Alhamdulillah, satu memori yang penuh bermakna. Ummi abadikan di sini agar ianya tak luput dalam ingatan dan sebagai memenuhi janji Ummi untuk anak-anak tercinta yang cukup-cukup suka dengan pengabadian kisah-kisah mereka di blog Ummi.



Majlis Ihtifal Dan Khatam Al-Qur'an SRIP Tahfiz (Sekolah Kakak Amirah) & TISPIN (Prasekolah Adik Aisyah)



Sebaik sahaja selesai majlis perasmian - acara persembahan Taekwondo oleh pelajar-pelajar SRIP Tahfiz. Cukup menarik! Lagi-lagilah time diaorang patahkan papan!



Persembahan nasyid oleh pelajar-pelajar Tahun 3 SRIP Tahfiz. Siapa si kecil molek yang jadi solo tu?



Wah! Kakak Amirah rupanya. Setiap tahun jadi solo nasyid disebabkan suaranya yang begitu gemersik dan merdu bak 'Ummi'nya. He,he,he..jangan ada sesiapa tegur Ummi perasan pulak...



Persembahan bercerita dalam Bahasa Inggeris. Petah sekali adik ini bercerita kisah 'peacock and the eagle'.



Yang ini cukup menyeronokkan. Dikir Arab dengan tajuk 'Madrasati Jannati'! Dengar anak-anak kecil ni berdikir dalam Bahasa Arab, sebijik slang macam Tok Sheikh Arab!



Yang ni pulak siapa? Tak lain tak bukan, adik Aisyah Farihah yang sedang bercerita kisah 'rama-rama cantik dan rama-rama hodoh'! Petah dan bersemangat sekali dia bercerita sampai Ummipun 'ternganga'. Tak ada sangkut langsung! Seronok habis Ummi dengar...lagi-lagilah bila dengar cerita yang dikarang sendiri oleh Umminya..! Hihihi...



Habis bercerita, terus Aisyah mengetuai rakan-rakannya menyanyikan lagu rama-rama dengan begitu bersemangat sekali. Hahh..kan dah kata, anak-anak Ummi ni mesti kena jadi solo sebab memiliki suara yang merdu bak Ummi. Kah,kah,kah,kah....lagi-lagi perasan.



Aisyah dan rakan-rakannya beraksi seperti rama-rama. Mujur tak terbang betul aja. Kalau tak, susah Ummi nak tangkap!



Masih ingat kisah Aisyah nak naik pentas? Tu dia! Tak sabar-sabar Aisyah nak melangkah kaki ke pentas untuk menerima hadiah!



Memang sah! Aisyah memang seronok naik pentas dengan langkah yang gagah dan bersemangat sekali!



Akhirnya tercapai jua hasrat hati Aisyah nak naik ke pentas untuk menerima hadiah...



"Yes! Aisyah dah dapat! Aisyah dah dapat! He,he,he"..agaknya begitulah kata hati Aisyah. Aisyah ni, fokusnya memang dahsyat!



Kakak Amirah pula dipanggil untuk menerima hadiah...cool and steady..itulah kakak...



Wah! Sekali lagi Aisyah naik ke pentas dengan langkah gagah beraninya untuk menerima sijil tamat prasekolah beserta 'gambar ijazah'...



Puas hati sungguh Aisyah dapat naik pentas berulangkali...



Dua tahun berturut-turut, kakak Amirah diisytiharkan 'Juara Pertandingan Hafazan'. Alhamdulillah, semoga cita-cita kakak untuk menjadi 'Doktor Hafizah' tercapai...seorang doktor yang dadanya dipenuhi kalam Allah...



Majlis diakhiri dengan upacara khatam al-qur'an. Setiap tahun kakak akan mengkhatamkan al-qur'an pada setiap Ramadhan semenjak di Tahun 1 dan setiap tahun jugalah kakak turut diraikan di majlis khatam al-qur'an di sekolahnya. Segala puji bagiMu ya Allah...Al-Qur'an panduan hidup kami!



Mana kakak? Selalu sahaja terselit di celah-celah ramai kerana saiznya yang memang kecil-kecil cili api. Membesarkan kakak cukup mudah bagi Ummi tapi nak 'membesar'kan badan kakak cukup bermasalah! Huhuhu...



Hahh..tu dia kakak di barisan belakang, paling kanan. Tengok apa tu kak? Tajamnya renungan! Renungan masa depan barangkali???



Adik bongsu, Atiqah Maisarah menemani kakak-kakaknya ber'posing' dengan hadiah masing-masing. Sebelum ni kalau ditanya, Atiqah memang tak nak sekolah. Lepas tengok kakak-kakaknya naik turun pentas tak henti-henti untuk terima hadiah, Atiqah dah tak sabar-sabar lagi nak bersekolah!



Nasi semangat (yang bunga kuning tu) untuk khatam al-qur'an...hadiah dari Nek Wan sebagai pembakar semangat untuk cucu-cucunya. Walaupun Wan tak dapat hadir bersama kerana penyakit lumpuh, doa Wan tak pernah putus...'moga anak cucunya sentiasa cemerlang di dunia dan di akhirat'. Terimakasih Wan dan terimakasih yang tak terhingga juga untuk Ki yang turut hadir dalam majlis penganugerahan ini! Cukup suka hati cucu-cucunya dengan kehadiran Ki.



Aisyah Farihah bersama Piala Pelajar Terbaik Pra 2 2008! Akhirnya kesedaran dan kesungguhan di peringkat akhir 'untuk naik ke pentas' mendatangkan hasil!



Amirah Zahidah bersama Piala Pelajar Terbaik Tahun 3 2008 dan Piala Johan Hafazan Tahap 1! Usahamu yang sungguh-sungguh memang melayakkan dirimu untuk kesemua anugerah itu, anakku. Ingat lagi tulisan Tokki pada sampul surat hadiah tu? 'Di mana ada usaha, di situ ada kejayaan. Di mana ada ilmu, di situ pintu kebaikan."



Aik? Yang kecik nipun dapat piala ke? Apa tidaknya. Atiqahpun nak nombor 1 juga! Pinjampun, pinjam le...asal dapat posing sama...



Aisyah bersama rakan baiknya, Raja Sofea yang juga merupakan saingan sengitnya dalam akademik. "Tahun depan kita sekolah sama lagi dan kita lawan lagi, ya." kata Aisyah.



Piala kemenangan kakak Amirah dan Adik Aisyah. Sayangnya, sekolah Angah Anas (Maahad Ahsanul Ulum) tak dibuat majlis penganugerahan. Walaupun Angah juga dapat tempat pertama di sekolahnya tapi tak ada piala. Tak pe Angah. Nanti Ummi Abi kasi Angah piala di 'Majlis Khas Penganugerahan Baiti Jannati'. Tunggu ya! Semoga kejayaan yang dicapai di dunia menjadi jambatan untuk kejayaan yang kekal di akhirat sana...



Cita-cita Aisyah ingin menjadi Peguam Hafizah...seorang peguam yang dadanya dipenuhi kalam Allah. Semoga tercapai cita-citamu, anakku..Ameen.



Sijil Anugerah Pelajar Terbaik Pra 2, milik Aisyah Farihah...telah Ummi simpan elok-elok di dalam fail anugerah anak-anak.



Sijil Anugerah Pelajar Terbaik Tahun 3 milik kakak Amirah. Kakak punya fail anugerah dahpun penuh! Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!



Sijil Pemenang Pertandingan Hafazan. Moga kalam Allah sentiasa bersama-samamu, anak-anakku...



Akhir sekali, ribuan terima kasih tak terhingga buat Abi tersayang yang dari awal sampai akhir, tak duduk-duduk kerana tugas khasnya setiap tahun - memvideokan Majlis Anugerah anak-anak untuk diabadikan di dalam CD agar kenangan dan memori indah ini tidak lenyap dan hilang begitu sahaja. Ia bakal menjadi pendorong dan semangat untuk sekalian anak cucu generasi di masa hadapan. InsyaAllah...

*************************************************************************************

5 ulasan:

kakchik berkata...

Mabruk Kak Ummi! Seronoknya menjadi seorang IBU. Di saat begini terasa bahagia sekali.

~aianna~ berkata...

kak ummi...seronok sgt bace kisah kejayaan anak2 kak ummi...tahniah wat amirah n aisyah ;)

To Kak Chik berkata...

Moga kebahagiaan ini berkekalan sehingga ke akhirat. Terimakasih Chik sebab selalu jenguk Kak Ummi di sini...

To Aianna berkata...

Terima kasih Aianna. Nanti Kak Ummi sampaikan ucapan tahniah dari Aianna tu pada Amirah dan Aisyah-special from Auntie Aianna!

iNsAn KerDiL berkata...

tahniah......buat kak ummi..amirah n aisyah....