Isnin, 3 November 2008

25 Rawatan Untuk Pesakit: Siri 11

Assalamualaikum.

Wahai Hamba Yang Sedang Diuji Kesabarannya;


Di sebalik kesakitan yang kita alami, ia juga memberikan kenikmatan yang sebenar kepada kita selepas ditarik daripada kehilangan penyakit pada masa lalu. Di samping itu, kita juga memperoleh pahala daripada kesakitan yang kita alami. Selepas hari ini, bahkan selepas sejam kemudian kita tidak lagi berasa kesakitan.

Tidak diragukan lagi, sakit tidak berlaku begitu sahaja tanpa disebabkan oleh sesuatu. Kegelisahan dan kekeluhan tidak wujud sekiranya tidak ditimpa kesakitan. Kerana salah sangka, maka kegelisahan menyelubungi kita. Sedangkan kesakitan pada tempoh itu sudah hilang bersama hilangnya sakit yang dialami semasa tempoh sakit yang zahir itu.

Mengingati penyakit yang dialami dahulu menyebabkan kita berasa sakit dan adakalanya hilang sabar. Ini tidak wajar berlaku. Sedangkan kita sepatutnya berasa lega kerana ia sudah sembuh dan kerana kita telah memperoleh balasan pahalanya.

Bukankah satu kebodohan sekiranya sekarang ini kita menyibukkan diri dengan berfikir mengenai hari yang belum dilahirkan lagi, mengenai penyakit yang belum berlaku dan juga mengenai kesakitan yang belum terjadi?

Kita tidak perlu membazirkan kekuatan kesabaran yang dikurniakan oleh Tuhan kepada kita dengan mencampakkannya ke kiri dan ke kanan. Bahkan, himpunkan ia bagi menghadapi kesakitan yang kita alami ketika ini dengan berkata, “Wahai penyabar! Kita mesti menanggung kesakitan itu dengan penuh kesabaran di samping mengharapkan pahala daripadanya.”

- Risalah atau wasiat ini ditulis oleh pemimpin agama, Badiuzzaman Said Nursi (1876-1960)

*************************************************************************************

Tiada ulasan: