Khamis, 6 November 2008

25 Rawatan Untuk Pesakit: Siri 12

Assalamualikum.

Buat pesakit yang tidak dapat beribadat dan melakukan zikir-zikir yang lain kerana sakit serta berdukacita kerana tidak dapat melakukannya…

Ingatlah, Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermakssud:

“Apabila seorang hamba sakit ataupun musafir, Tuhan menulis pahala baginya sebagaimana yang biasa dilakukannya semasa berada dalam keadaan bermukim dan sihat.”

Nah! Seorang mukmin yang bertaqwa akan terus menerima pahala amalan ibadat yang sudah pernah dilakukannya meskipun semasa dia sedang sakit. Keadaan sakitnya tidak menghalang dia daripada terus memperoleh pahala.

Seorang pesakit yang menunaikan ibadat fardhu atau wajib sekadar kemampuannya, maka keadaan sakitnya itu dapat menggantikan seluruh ibadat sunat semasa dia berada dalam keadaan yang sakit semata-mata kerana pesakit itu dapat menghadapi penyakitnya dengan penuh kesabaran, bertawakkal dan tetap menunaikan ibadat yang fardhu.

Penyakit juga menyebabkannya berasa lemah. Lalu dia kembali kepada Tuhan dengan perasaan lemah melalui doa. Kelemahan tidak terbatas yang diletakkan oleh Tuhan di dalam diri manusia adalah bertujuan supaya manusia sentiasa memohon perlindungan kepada Tuhan dengan berdoa dalam keadaan penuh pengharapan.

Lihat sahaja hikmah di sebalik penciptaan manusia dan sebab asasi tugasnya untuk berdoa, berdasarkan kandungan suci ayat al-qur’an yang dipetik daripada surah al-Furqan ayat 77 bermaksud:

“Katakanlah wahai Muhammad, Tuhanku tidak menghargai kamu kalau tidak adanya doa ibadat kamu kepadaNya.”

Oleh kerana sakit itu adalah sebab bagi melakukan doa yang tulus ikhlas, maka tidak sepatutnya seseorang itu mengadu sakit, bahkan mereka wajib bersyukur!

- Risalah atau wasiat ini ditulis oleh pemimpin agama, Badiuzzaman Said Nursi (1876-1960)

*************************************************************************************

Tiada ulasan: