Rabu, 12 November 2008

25 Rawatan Untuk Pesakit: Siri 13

Assalamualaikum.

Bagi sesetengah orang, sakit menjadi khazanah yang berharga dan hadiah yang bernilai buat mereka. Kita tidak mengetahui dan tidak diberitahu bila tibanya ajal. Ini adalah untuk menyelamatkan manusia daripada kekecewaan dan kelalaian.

Di samping itu ia mengekalkan manusia untuk terus berada dalam keadaan takut dan mengharap di samping memelihara dunia dan akhiratnya daripada terhumban ke dalam gaung kerugian.

Lantaran itu, ajal perlu dijangkakan ketibaannya setiap waktu. Sekiranya ajal seseorang tiba sedangkan semasa itu dia tenggelam dalam kelalaian, ajal itu menyebabkannya mendapat kerugian yang besar dalam kehidupannya di dunia dan di akhirat. Maka sakit yang dialami itu sepatutnya dapat menyedarkan dan memusnahkan kelalaiannya.

Seterusnya dia sentiasa mengingati akhirat dan tidak lupa pada kematian di samping bersiap-sedia menghadapinya. Kemungkinan sakit yang dialami memberikannya keuntungan besar. Sehinggakan dia berupaya mencapai tahap yang tinggi dalam masa 20 hari apa yang tidak mungkin dicapainya dalam masa 20 tahun.

Sebagai contoh : Terdapat dua orang pemuda (semoga Tuhan merahmati kedua-duanya) di kalangan murid-murid saya. Pemuda pertama bernama Sabri dari Kampung Ilama dan seorang lagi bernama Mustafa Wazir dari Kampung Islam.

Meskipun kedua-duanya buta huruf, namun saya kagum pada kesetiaan, kebenaran dan khidmat besar mereka pada iman sehingga saya menganggap mereka sebagai golongan kelas pertama. Pada masa itu saya tidak mengetahui hikmahnya tetapi selepas kematian mereka saya mendapat tahu mereka berdua rupanya mengalami dua jenis penyakit yang kronik.

Akibat penyakit itu mereka menjadi orang yang bertaqwa dan sentiasa berusaha memberikan khidmat mulia yang memberikan manfaat kepada akhirat mereka. Berlainan dengan para pemuda lain yang lalai dan lupa pada tanggungjawab mereka.

Oleh itu saya bermohon kepada Tuhan supaya menggantikan dua tahun kesabaran dan kesakitan yang dialami oleh mereka semasa hidup mereka di dunia dengan menjadikan tahun kebahagiaan hidup yang abadi di akhirat.

Sekarang baru saya faham. Doa saya supaya mereka sembuh sebenarnya merupakan sebaliknya dari sudut dunia. Namun saya berharap Tuhan memenuhi permintaan saya itu bagi kesenangan mereka di akhirat kelak.

Ini kerana saya yakin sebab daripada itulah mereka berdua memperoleh keuntungan yang manyamai hasil usaha dan ketaqwaan yang dilakukan oleh seorang yang lain dalam tempoh sepuluh tahun.

Sekiranya kedua mereka itu bermegah-megah dengan kesihatan yang mereka miliki, sebagaimana sesetengah pemuda hari ini yang terperangkap dalam kelalaian dan kealpaan, melakukan dosa dan hidup dalam kegelapan walaupun di saat-saat kematian, pasti kubur mereka dipenuhi kala jengking dan ular dan dijauhi daripada nikmat cahaya dan kebahagiaan.

Oleh kerana penyakit sebenarnya mengandungi manfaat yang banyak, sama sekali kita tidak patut mengadu semasa mengalaminya. Malah kita wajib berpegang teguh pada rahmat Ilahi dengan penuh tawakkal dan sabar di samping memuji dan mengucapkan kesyukuran.

Nabi Muhammad SAW menegaskan, “Seorang lelaki mempunyai suatu kedudukan di sisi Tuhan. Dia tidak mencapai kedudukan itu dengan amalan. Lalu Tuhan mengujinya dengan sesuatu yang tidak disukainya sehingga akhirnya dia mencapai kedudukan itu.”

- Risalah atau wasiat ini ditulis oleh pemimpin agama, Badiuzzaman Said Nursi (1876-1960) - Petikan daripada buku 'Berita Gembira Buat Pesakit & Doktor'

*************************************************************************************************

Tiada ulasan: