Selasa, 2 Disember 2008

Sakit Mental - Kembalilah Kepada Fitrah!

Assalamualaikum.

Waduh! Lama betul Ummi tak update kali ini. Mungkinkah kerana jari-jemariku yang kaku kesejukan di musim tengkujuh? Atau otakku yang kaku mencari idea untuk dikongsi? Apa-apapun, kembali kita bertemu pada hari ini di alam siber. Alhamdulillah.

Dah lama Ummi bercadang untuk berbicara bab penyakit pula. Tapi tak ada le pulak isu penyakit yang kontroversi sekarang ini melainkan isu ‘doktor sakit mental’ yang boleh dibaca di sini.

Fulamak! Perit juga dengar kenyataan 5 doktor setiap bulan disahkan sakit mental dan lagilah perit bila ia dikaitkan sebahagian besarnya kerana isu paksaan ibubapa terhadap anak-anak untuk mengambil bidang kedoktoran. Termenung Ummi bila membaca kenyataan itu.

Malas Ummi nak ulas tajuk ini sebenarnya tapi terasa gatal juga tangan ini nak menceritakan pengalaman sendiri. Cerita pengalaman sendiri tak ada sesiapa boleh pertikaikan kesahihannya berbanding menceritakan atau mengkhabarkan sesuatu berita yang melibatkan orang lain, apalagi dalam bentuk nisbah kajian yang entah betul, entahkan tidak.

Oleh kerana Ummi nipun doktor perubatan dan Ummipun pernah melalui kehidupan sebagai pelajar perubatan serta Ummi sendiri mengikuti kursus perubatan kerana kecenderungan ibubapa berbanding kecenderungan sendiri, maka layaklah juga Ummi bercerita, kan?

“Alkisah…Pada zaman dahulu, tersebut kisah seorang gadis yang begitu tinggi cita-citanya untuk menjadi seorang pendidik. Namun disebabkan kesemua adik beradiknya hanya tercebur dalam dua bidang, sama ada perubatan atau kejuruteraan, manakala kedua ibubapanya pula begitu menggalakkan beliau untuk mengambil bidang perubatan, maka si gadis terasa bahawa dia sudah tiada pilihan lain lagi. Maka memilihlah akan dia bidang perubatan sebagai pilihan pertama...”

Ha,ha,ha…macam penglipurlaralah pulak bunyinya. Tak kuasa Ummi nak cerita panjang lebar. Cuma yang Ummi nak simpulkan, dari pengalaman sendiri, kalaulah semata-mata disebabkan paksaan ibubapa, rasanya dari peringkat student lagi Ummi ni dah kena serangan mental! Tak perlu tunggu jadi doktorpun. Mohon perlindungan dari Allah jua…

Alhamdulillah, sepanjang Ummi melalui alam kehidupan seorang pelajar perubatan, segala keperitan, segala kepayahan dan segala kesukaran tetap berjaya diatasi dengan kekuatan dalaman yang diperolehi melalui solat dan doa, pertolongan sahabat serta dorongan dari ahli keluarga. Tapi bila time jadi doktor itulah saat atau detik yang paling mencabar! Apalagi dalam menghadapi kehidupan sebagai seorang doktor pelatih yang waktu bekerjanya bukan 8 jam sehari tetapi menjangkau 32 jam berterusan bila on-call, ditambah dengan tekanan dari sesetengah senior MO atau specialist atau jururawat yang garang! Huhuhu…bukan tujuan untuk menakut-nakutkan adik-adik yang masih di peringkat student tetapi sekadar untuk menyatakan bahawa situasi inilah yang lebih mendatangkan tekanan atau stress yang boleh membawa kepada gangguan mental berbanding tekanan atau paksaan dari kedua ibubapa atau keluarga. Walau apapun, mungkin banyak lagi faktor lain yang boleh dikaitkan. Yang Ummi cerita ni lebih kepada faktor pengalaman yang memberikan tekanan kepada Ummi.

Sebenarnyakan, kalaulah dalam kehidupan kita ini betul-betul menurut apa yang diajar dalam Islam, InsyaAllah tak ada dan tak akan timbul penyakit-penyakit mental disebabkan tekanan ini. Tak percaya? Tengok aja artikel yang pernah Ummi keluarkan bab hubungan sesama doktor. Itu baru cakap bab hubungan sesama doktor, belum lagi bab lain.

Kesimpulannya, dalam menghadapi unsur tekanan ini, kedua-dua pihak, sama ada yang menerima tekanan atau yang memberikan tekanan perlu melakukan sesuatu. Yang menerima tekanan, hadapilah ia dengan kekuatan EQ (Emotional Intelligence) dan SQ (Spiritual Intelligence). Manakala bagi pihak yang memberikan tekanan, kalaulah mereka ini berunsur manusia, maka wajar sekali mereka kembali kepada unsur-unsur fitrah seorang manusia yang berperikemanusiaan. Tetapi jika sekiranya yang memberikan tekanan itu adalah unsur sistem, maka unsur sistem itulah yang wajar diubah oleh pemegang sistem yang juga terdiri dari kalangan mereka yang berunsur manusia.

Mudah-mudahan segala unsur itu dapat dikembalikan kepada fitrah pegangan agama yang suci!

*************************************************************************************

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam doktor,

Jalan2 terus tersampai di sini... menarik blog doktor,

Salam perkenalan dari sy. Izinkan sy link page doktor dgn web sy yer.

Tq

Tanpa Nama berkata...

Salam perkenalan juga dari Kak Ummi utk Hidayah. Terimakasih dik. Moga bermanfaat...