Khamis, 18 Disember 2008

Bahaya Shisha...!

Assalamualaikum.

Malam tadi Ummi ajak Abi ke Mydin untuk membeli sedikit keperluan. Dah lama sebenarnya tak ke Mydin kerana Ummi lebih selesa ke pusat membeli belah Sabasun. Sayangnya, Sabasun tutup lebih awal dari Mydin, jam 10.30 malam sedangkan Mydin tutup jam 11.00 malam. Maka tak berkesempatanlah orang seperti Ummi ni nak ke sana yang waktu kerjanya tamat paling awalpun jam 10.00pm.

Selesai membeli-belah, Abi ajak Ummi dan Along makan dulu di Mayang Village. Memang dah lama tak makan sini. Bukan apa, Ummi tak suka suasananya yang bingit dengan lagu dan tayangan LCD yang entah apa-apa. Waduh! Bisa memeningkan kepalaku!

Sambil menunggu makanan yang dipesan, terpandanglah Ummi pada sebuah warung yang terpapar SHISHA pada papan iklannya. Terbayanglah di fikiran Ummi, makanan Jepun Sushi. 'Hmm...tersalah eja agaknya' bisik hati Ummi. Serentak itu pula, Along bersuara : "Shisha tu apa benda Ummi?" Bila Along dah tanya macam tu, terus Ummi perhatikan betul-betul apa yang dijual kat warung tu. Kebetulan, warungnya agak jauh dari tempat duduk kami. Perhati punya perhati, tak de pulak nampak apa-apa makanan atau minuman. "Nampak macam paip yang Tok Arab suka hisap tu je Along." "Ha'alah Ummi."

Tup,tup..ada pulak anak muda yang bawak benda tu ke mejanya dan duduk betul-betul bersebelahan meja kita orang. Sah! Memang Shisha tu rupanya paip yang dihisap dan mengeluarkan asap bila dihembus. Sama macam hisap rokok tulah juga. Tapi yang gelinya...diaorang boleh hisap paip tu gilir-gilir pulak! Eii..geli-geleman Ummi tengok.

Paling menyedihkan, dalam banyak-banyak meja yang 'asyik' dengan shishanya, terpandanglah Ummi pada seorang anak muda yang Ummi kira masih di peringkat sekolah rendah sedang menghisap shisha dengan begitu asyik sekali. Penagih tegar shisha barangkali? MasyaAllah..rasa sedih, rasa geram dan entah apa lagi perasaan Ummi tika itu..tak dapat nak diceritakan. Sempat Ummi snap gambarnya dari jauh..

Kauorang jangan gelakkan Ummi sebab tak tau apa itu Shisha. Ummi rasa sedih dan terkilan dengan kemodenan yang telah melanda negeriku, Terengganu Darul Iman. Suasana dulu dan kini amat berbeza!

Berada di Terengganu masakini seolah-olah berada di sebuah kota metropolitan...dengan anak-anak gadisnya yang berpakaian seksi dan rambutnya yang berwarna-warni, dengan anak-anak mudanya yang rambut terpacak dan berpakaian rock, dengan perempuan yang dah berumurpun, susah nak cari yang berpakaian baju kurung! Masing-masing dengan seluar sendat atau seluar jeans, terkadang mengalahkan anak muda. Dan terkini, dengan ketagihan shishanya pula! MasyaAllah. Apa nak jadi dengan negeriku, Terengganu Darul Iman yang' iman'nya entah terbang ke mana?
"Ya Allah, kembalikanlah kegemilangan Islam di bumiMu ini..."

Hisap Shisha Ibarat Api Masa Kecil Jadi Kawan, Besar Jadi Lawan
(Oleh Melati Mohd Ariff)


KUALA LUMPUR, 14 Jun (Bernama) : Memerhatikan gelagat anak-anak muda menghabiskan waktu malam dengan bersantai di kafe atau restoran adalah seperti menyaksikan satu pementasan drama tetapi itulah realitinya.

Drama kehidupan muda-mudi di bandar besar. Lelaki, perempuan bergelak ketawa dan mempamerkan gaya hidup bebas di kota metropolitan.

Asap berkepul, mereka menyedut perlahan-lahan objek yang diletakkan di sebelah tempat duduk. Yang perempuannya sedikit pun tidak menampakkan rasa segan atau malu, asap yang disedut dihembus, berkepul-kepul keluar dari mulut.

Antara sedar atau tidak, ada satu trend atau kecenderungan yang semakin menular dalam kehidupan kita hari ini, yang mungkin jika tidak dibendung akan menjadi satu budaya perosak iaitu menghisap shisha.

Shisha atau juga dikenali dengan nama "hookah" merupakan sejenis peralatan paip air yang menegak, lazimnya digunakan untuk menghisap tembakau yang berperisa.

Bayaran yang biasa dikenakan ialah antara RM10 hingga RM15 untuk satu sesi shisha.

ASAL USUL

Menghisap shisha yang kian menjadi kegilaan khususnya muda-mudi Melayu, telah diamalkan di Timur Tengah ratusan tahun lamanya.

Sebelum kemunculan tembakau, bahan yang sering digunakan di dalam shisha ialah candu dan hashish.

Shisha dipercayai mula membanjiri negara ini dengan kedatangan pelancong-pelancong dari Timur Tengah khususnya pada tahun-tahun 90-an.

Sesetengah pihak mungkin tertanya-tanya mengapa tiada batasan atau larangan untuk shisha sedangkan kerajaan membelanjakan ratusan juta ringgit untuk mengadakan pelbagai kempen anti-merokok dan kempen amalkan gaya hidup sihat.

Aneh bukan? Atas alasan apa menghisap shisha dibiarkan sedangkan ia masih menggunakan tembakau!

BAHAYA UNTUK PEROKOK

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) baru-baru ini, terdapat kira-kira 1.3 bilion perokok di seluruh dunia dan sekitar lima juta mati setiap tahun akibat penyakit berkaitan menghisap rokok.

WHO memberi amaran jika trend tersebut tidak berubah, 10 juta orang setahun akan mati akibat penyakit berkaitan menghisap rokok menjelang 2020.

Kebimbangan WHO itu juga membuatkan badan dunia itu mengeluarkan slogan untuk sambutan Hari Tanpa Tembakau Dunia tahun ini yang memberi amaran kepada perokok bahawa tembakau adalah "berbahaya dan boleh membawa maut dalam apa jua bentuk".

Satu laporan dari London baru-baru ini menyebut tentang pengharaman menghisap rokok di khalayak ramai yang akan dikuatkuasakan di England Jun 2007.

Langkah tegas ini sudah tentunya turut memberi kesan kepada penghisap shisha.

MUDAH TERPENGARUH

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman tidak terperanjat dengan budaya menghisap shisha yang semakin menular di kalangan golongan muda negara ini khususnya anak Melayu.

"Orang Melayu terutamanya mudah dipengaruhi dengan satu benda kelainan yang pada pendapat mereka ia hanya sekadar berseronok tanpa mengetahui latar belakang sejarah sesuatu budaya tersebut dan juga risiko ke atas diri sendiri, dari segi kesihatan terutamanya," jelas beliau.

Tradisi menghisap shisha ini, tambahnya, sesuatu yang barangkali boleh diterima di kalangan masyarakat tertentu seperti di Timur Tengah dan di Afrika.

"Ada di antara mereka berpendapat bahawa apabila mereka membakar tembakau atau buah-buahan atau bahan-bahan lain yang diadun maka air yang digunakan akan menjadi satu penapis yang boleh menyelamatkan mereka daripada risiko kesihatan akibat pengambilan tembakau."

"Perbuatan ini sebenarnya didorong oleh nafsu dan mereka sekadar ingin merasa selamat walhal mereka masih menanggung risiko," tambah Dr Maamor.

Menghisap shisha, katanya, mempunyai banyak persamaan dengan perbuatan menghisap rokok dan dalam masa yang sama, ada juga penggemar shisha perokok tegar.

Di Malaysia, tambahnya, menghisap shisha ini lebih mirip kepada pengambilan dadah marijuana dengan menggunakan alat yang dipanggil "dapur".

"Ini sebenarnya memberikan satu bentuk kebebasan kepada kumpulan penagih untuk berlindung kononnya sekadar mengambil shisha yang menggunakan buah-buahan dan sebagainya."

"Persoalan yang perlu dirungkaikan ialah, sesuaikah menghisap shisha ini dengan sosio-budaya Malaysia?"
soal Dr Maamor.

GANGGU KETENTERAMAN

Perbuatan menghisap shisha yang biasanya dibuat secara berkumpulan juga boleh mengganggu ketenteraman dan keselesaan orang ramai di satu-satu premis yang tidak bertepatan dengan prinsip Rukun Negara iaitu Kesopanan dan Kesusilaan.

Ini kerana, katanya, terdapat golongan remaja yang bersikap biadap dan kurang sopan apabila mereka ditegur di tempat-tempat awam seperti restoran dan premis makanan yang lain.

"PPIM memandang serius penularan aktiviti negatif ini walaupun atas apa alasan dan pihak bertanggungjawab perlu mengkaji secara profesional perkara ini sebelum ia merebak dan mempengaruhi serta merosakkan budaya orang-orang Islam," tegas Dr Maamor.

Timbalan Setiausaha Agung, ERA Consumer Malaysia, Ismail Abd Aziz berkata beliau bimbang shisha akan membawa kesan sosial yang negatif di kalangan remaja dan belia tempatan.

Beliau sendiri membuat beberapa tinjauan ke gerai-gerai makanan termasuk di sekitar Petaling Jaya di sebelah malam dan lewat malam untuk melihat sendiri trend menghisap shisha ini.

"Saya dapati golongan remaja termasuk anak-anak gadis tidak segan-silu menghisap shisha di khalayak ramai, baik di gerai-gerai makan tepi jalan dan di kawasan-kawasan perumahan kos rendah sehinggalah ke Bintang Walk Kuala Lumpur."

"Mereka seolah-olah bangga dengan cara menghisap begitu dan merasakan kepuasan apabila ramai orang memerhatikan mereka sedangkan mereka belum tahu risiko dari segi kesihatan yang boleh membawa kesan jangka panjang,"
jelasnya.

Ismail turut menyuarakan kebimbangannya akan berlaku penyalahgunaan menghisap shisha dengan mencampurkan ganja yang boleh mengkhayalkan.

Menurutnya, perkara itu mungkin berlaku tetapi tidak secara terbuka, di kalangan rakan karib atau pelanggan tetap tuan punya gerai atau restoran yang menawarkan shisha.

LUMPUH HASRAT KERAJAAN

Kegilaan menghisap shisha boleh melumpuhkan hasrat kerajaan untuk membebaskan rakyat Malaysia daripada pengaruh dadah.

Kekhuatiran ini disuarakan Dr Maamor dalam mengulas lebih lanjut tentang kecenderungan anak muda menghisap shisha yang semakin menjadi-jadi ini.

Beliau mengimbau kesan penagihan ganja dan marijuana di mana menjadi kebiasaan untuk penagih menggunakan "dapur" bagi menghisap dadah tersebut apabila dadah-dadah tersebut mula diperkenalkan ke alam Melayu.

"Kita dapati hampir semua penagih tersebut kemudiannya berlanjutan kepada pengambilan apa yang ditakrifkan sebagai 'designer drugs' seperti syabu, ice dan lain-lain."

"Kerajaan telah menetapkan dadah sebagai musuh utama negara. Justeru, kita tidak sepatutnya membiarkan budaya negatif ini timbul semula melalui inovasi shisha. Ia mungkin inovasi baru tetapi tetap sama (penggunaan tembakau),"
jelasnya.

Beliau berpendapat kempen daripada pihak Pemadam, polis dan sebagainya seolah-olah ditipu melalui penggunaan alat shisha yang kononnya tidak memberi apa-apa risiko negatif.

"Ini juga sangat bertentangan dengan hasrat Yang Amat Berhormat Perdana Menteri untuk melahirkan masyarakat budiman (towering personality) kerana budaya ini juga mengundang kepada perbuatan membuang masa dan boleh merebakkan penyakit kerana perkongsian alat yang sama," tambah Dr Maamor.

RISIKO PENYAKIT

Perbuatan menghisap asap boleh mendatangkan risiko penyakit berkaitan sistem pernafasan seperti bronkitis yang kronik, emphysema (bronchiaectasis) dan kanser paru-paru.

Menurut Dr Maamor, keadaan itu berlaku kerana peningkatan kandungan bahan berisiko seperti nikotin dan tar dalam saluran pernafasan.

"Dalam masa yang sama ia merendahkan aktiviti sel-sel khas yang akan menurunkan daya tahan badan serta mendedahkan seseorang itu kepada risiko mendapat jangkitan kuman sekunder."

"Andaian yang menyatakan bahawa apabila kita menyedut asap yang melalui air boleh mengurangkan risiko di atas adalah sesuatu yang indah khabar dari rupa. Risikonya tetap ada sebab masih ada asap yang disedut. Seperti juga rokok yang ada filter, risikonya masih ada"
jelas beliau.

Beliau turut mengingatkan tentang risiko tinggi yang terpaksa ditanggung penghisap pasif.

"Kanak-kanak yang membesar dan ibu-ibu yang mengandung yang mungkin berada di premis tersebut turut menanggung risiko. Malah mereka yang tidak berada di premis yang sama juga boleh terdedah kepada bahaya kerana asap yang dikeluarkan tidak musnah dan ia mencemar alam sekitar," tambah Dr Maamor.

Beliau turut memberitahu terdapat kajian bahaya menghisap shisha ke atas sistem saraf dan juga tahap kesuburan seseorang.

"Risiko kesihatan juga meningkat apabila peralatan ini dikongsi kerana ia boleh menyebabkan merebaknya penyakit bawaan udara."

"Selain risiko kesihatan sudah tentulah ada risiko-risiko sosial, ekonomi, budaya dan pengaruh politik yang boleh menyebabkan masyarakat menjadi keliru dan celaru. Maksud saya ada orang yang berkata ia halal, ada kata haram atau makruh,"
jelasnya.

LANGKAH YANG PERLU DIAMBIL

Dr Maamor dan Ismail mahu kerajaan mengambil langkah memantau penularan budaya menghisap shisha ini sebelum ia merebak dan tidak dapat dikawal.

Dengan mengibaratkan shisha sebagai "api yang semasa kecil menjadi kawan, bila besar menjadi lawan", Dr Maamor berkata budaya negatif itu perlu dibendung semasa ia masih di peringkat awal.

"Jika tidak, ia akan menjadi sesuatu yang sangat sukar dan mungkin menelan belanja jutaan ringgit untuk diatasi."

"Harapan kita supaya kerajaan menyedari kesan negatif akibat perbuatan menghisap shisha ini dan mengambil satu polisi yang jelas supaya ia bersesuaian dengan polisi-polisi lain yang dibuat oleh kerajaan sebelum ini,"
kata beliau.

Ismail pula menyarankan Kementerian Kesihatan supaya memantau kandungan shisha dan segera membuat kajian.

"Pihak polis juga perlu memantau gerai atau premis yang menawarkan shisha ini dan memeriksa bekasnya jika perlu untuk memastikan tiada kandungan ganja."

"Khidmat jualan shisha juga perlu dilesenkan seperti jualan rokok dan pihak kastam juga perlu memantau jualan tembakau shisha ini dan mengesahkan sumber bekalan,"
kata Ismail.

*************************************************************************************

11 ulasan:

hafizah berkata...

assalamualaikum dr zaihan....saya ni dah jd peminat dr plak....tenkiu dr..saya nak jd ibu mcm dr tp xde anak lg huhu....saya dah kawin 7bulan dr....tp setakat ni xde rezeki lg....ermmm....

hafizah
gribbles.

arrabe' berkata...

teringat makan dio kedai mamak.
memang belambak.
bahayanya sama je kan dengan rokok?

kawan saya cakap ada macam2 perisa.. hehe

teratak berkata...

salam alaik.... a'ah sy pun dah turut menjadi peminat blog akak nih... mmm sy terbaca bab syisya.. sememannya shisya nih mmg bnk ditanah arab nih may be berasal pun dari sini...

so tak dapat dinafikan la org2 sini pun majority suka bershisya.... sambil minum kopi sambil shisya disedutnya... tak lupa juga, perokok mungkin lah bangssa arab nih rasanya bangsa yg paling kuat merokok dan majority disini sy tgk mereka semua merokok sehinggakan gigi mereka menjadi kekuningan atas sebab rokok dan kopi...

yang mengejutkan juga, buka dikedai runcit sahaja menjual rokok malah ditepi2 jalan pun mereka jual yg menjadi kehairanan juga makcik2 yang memakai niqab(furdah) yang menjual rokok nih... hihihi heran betul saya...

Basyir K. berkata...

salam kak ummi ...

betu la, shisha ni mmg byk kt mesir ni. diorg hisap mcm minum air kosong je ... kdg2 org bagi alasan die perisa buah2an bukan tembakau, tapi hakikatnye same je kesan pd kesihatan

2 thn lepas sblm saye fly rasenye belum byk lg org hisap shisha ni ... la ni x tau la cmne ;)

tugasan baru doktor2 la nampaknye utk menyedarkan org ramai ... hmm

Kak Ummi berkata...

Hafizah,Tahniah!Kira pengantin fresh lagi le ni.Tak pe dik.InsyaAllah,dah sampai masanya nanti,adalah rezeki tu.Yang penting,jangan lupa utk sentiasa memohon dariNya...

Arrabe',betul tu!Kalau konsepnya guna tembakau,bahayanya samalah juga dengan rokok.Tak kiralah apapun perisanya,kan?

Teratak,hmmm...tulah masalahnya.Sepatutnya umat Islam jadi umat contoh tapi yg banyak berlaku,umat Islam jadi umat yang roboh!Semoga Allah tetap mengekalkan kita dalam Islam dan Iman..Ameen.

Basyir,kalau dah kat Trg nipun budaya hisap Shisha dah menjadi-jadi,tak taulah negeri lain tu!Mudah-mudahan dengan sekelumit ilmu yang ada,kita turut mampu berusaha ke arah menyedarkan masyarakat..

drnurizah berkata...

saya pun peminat klinik ummi, kat arab saudi ni pun bersepah juga, tapi alhamdulillah saya tak nampak pula di madinah al-munawwarah, org segan nak hisap syisya di bumi Nabi ni..

Kak Ummi To Dr Nur Izah berkata...

Dr Nur Izah, terimakasih sebab jadi peminat Klinik Ummi..he,he. Ummi dah link kan blog Nur Izah under Papisma tu. Alhamdulillah..semoga bumi Nabi kan sentiasa terpelihara..

arsaili berkata...

Salam Maal Hijrah, May Allah crown us with the best of iman, health, wealth and peace of mind in the New Year.

# Mengenali shisha masa melawat cairo tahun 2001. Masa tu dok heran melihat egyption ni menyedut benda tu..lepas tu nampak berleluasa kat msia, kat australia ni pun ada haihhhh...pastu mcm2 perisa ...strawberry la apa la..tak pernah cuba, asao rokok pun dah pening..bau shisha pun memualkan...perlu kawalan nanti makin ramai anak kecil ketagihan

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum,,, saya tergerak hati nak cari ape sebenarnya shisha nie sebab orang yang saya kenal hisap bende nie..mula2 dengar rsa cm bende nie teruk sangat..nampak pelik...betol jgak..shisha nie ad macam hisap rokok or lyan bende2 khayal tuh..saya tringin sngt dia berhnti hisap bnde nie...insyaallah

日月神教-任我行 berkata...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

鐵板豆腐Fay berkata...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社