Selasa, 16 Disember 2008

"Kenapa Ummi Tak Sembahyang?"

Assalamualaikum.

Pernah di suatu hari, Ummi terdengar perbualan di antara anak kecil Ummi, Atiqah Maisarah yang berumur 4 tahun dan bibiknya.

Atiqah : Bik, kenapa Ummi tak sembahyang?

Bibik : Ooooo..Ummi lagi penat. Baru balik kerja…

Terdengar aja jawapan bibik sedemikian, terus Ummi menyampuk.

Ummi : Ummi tak sembahyang sebab Ummi sekarang ni tengah menses, Atiqah.

Atiqah : Menses tu apa Ummi?

Ummi : Menses tu, bahasa orang putih. Dalam bahasa melayunya, datang haid. Haid maksudnya keluar darah. Orang perempuan besar, Allah jadikan setiap bulan akan keluar darah. Masa keluar darah haid ni, kita tak boleh sembahyang sebab tak bersih.

Atiqah : Ooo..jadi sekarang ni Ummi tak sembahyang sebab Ummi keluar darahlah?

Ummi : Yalah sayang. Tapi kalau keluar darah sebab luka ke atau sebab lain, Ummi kena sembahyang juga. Keluar darah sebab haid aja yang tak boleh sembahyang. Atiqah faham ke Ummi terang ni?

Atiqah : Faham! Faham! Ummi bukan tak sembahyang sebab Ummi penatlah?

Ummi : Tak! Kalau penat, mana boleh tinggal sembahyang. Berdosa! Penat macamanapun kita tetap kena sembahyang.

Atiqah : Bik! Ummi tak sembahyang sebab Ummi darah haid lah!!!

Tergelak Ummi dengar respons Atiqah yang menegur bibiknya dengan sebutan ‘ummi darah haid’. Sekurang-kurangnya Atiqah faham sesuatu. Bibikpun turut Ummi tegur supaya tidak mengulangi kesalahan yang sama. Anak kecil jangan diajar berbohong dan jangan disangka mereka tidak memahami. Bayangkan, si kecil begitu telah diterapkan kefahaman yang salah…tak sembahyang sebab penat! Bila mereka dah besar kelak, merekapun akan turut meninggalkan sembahyang setiap kali badan terasa penat! Wal’iyazubillahiminzaalik.

Usah disangka anak sekecil itu tidak dapat memahami perkara-perkara besar. Semenjak kejadian itu, bila dilihat aja Ummi tak sembahyang, terus Atiqah bertanya, “Ummi menses ke?” atau “Ummi darah haid ke?”. Ha,ha,ha…Setiap kali Atiqah timbulkan soalan “Ummi darah haid ke”, Abilah pulak yang sibuk membetulkan ayat dia, “Ummi datang haidlah, Atiqah. Bukan Ummi darah haid”. Nak tahu apa jawapan Atiqah? “Atiqah tahu dohlah, Abi…” (Tahu doh = Dah tahu) Hihihi…

Demikianlah sedikit sinopsis yang Ummi kira boleh membawa pengajaran sebelum kita pergi kepada perbincangan yang lebih formal. Alang-alang dah mulakan dengan sinopsis berkaitan haid ni, Ummi masukkan sedikit informasi berkaitan haid yang dipetik di sini.

HAID (MENSTRUASI)

Menjadi seorang wanita

Apa itu haid?

Haid juga dikenali sebagai menstruasi. Ia menunjukkan anda kini menjadi seorang wanita.

Apabila haid berlaku, anda akan mengalami pendarahan dari faraj. Haid yang berlaku adalah berbeza dari seorang wanita dengan wanita lain. Setiap kitaran haid adalah selama 3-7 hari. Tempoh antara sebuah kitaran haid ke kitaran seterusnya adalah berbeza iaitu di antara 21-35 hari.

Haid saya yang pertama

• Kanak-kanak perempuan akan mula mengalami haid semasa berumur 8-16 tahun
• Purata umur seorang kanak-kanak perempuan mengalami haid adalah pada umur 12 tahun
• Menstruasi bermula apabila sistem pembiakan telah matang
• Ia berlaku hasil daripada tindak balas hormon yang berinteraksi dengan tubuh badan anda

Anda mengalami masalah dengan haid anda?

Ada masanya masalah mungkin akan timbul, contohnya:

Sindrom Pra-Menstruasi (PMS)

• Ia mungkin berlaku beberapa hari sebelum anda didatangi haid
• Anda mungkin mengalami cepat marah, rasa sedih dan kecewa serta keinginan yang kuat terhadap sesuatu
• Anda juga akan merasa sebu dan sembap, sedikit sakit pada payudara dan jerawat mula timbul
• Ini hanyalah untuk sementara sahaja dan anda akan berasa lebih baik sehari dua selepas anda didatangi haid

Senggugut

• Ianya adalah perkara biasa semasa hari-hari awal haid anda
• Ia juga dikenali sebagai dysmenorrhoea
• Anda akan berasa sakit pada bahagian bawah abdomen atau pada bahagian bawah belakang pinggang dan kaki
• Senggugut boleh dilegakan dengan mengambil ubat tahan sakit seperti parasetamol
• Jika sakit anda amat teruk dan berpanjangan, berjumpalah dengan doktor anda

Haid yang terlalu banyak

Mungkin berlaku akibat ketidakseimbangan hormon.

Apabila anda mendapat haid yang terlalu banyak, anda akan mengalami:

• Pendarahan yang berpanjangan
• Senggugut
• Haid yang kerap dalam tempoh yang pendek
• Sila berjumpa doktor anda jika anda mengalami haid yang terlalu banyak

Tidak datang haid

• Jangan risau, ia adalah perkara biasa bagi tahun pertama haid
• Ia mungkin disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon yang menyebabkan kitaran haid yang tidak teratur
• Sekiranya seseorang wanita itu mengamalkan seks secara aktif, tidak datang haid boleh menandakan beliau mengandung
• Sila rujuk doktor anda untuk nasihat lanjut

Haid yang tidak teratur

Haid yang tidak teratur adalah haid yang tidak tetap:

• Haid mungkin berlaku terlalu awal atau terlalu lewat
• Ia juga mungkin disebabkan oleh gangguan hormon yang menjadi punca haid yang tidak teratur

Jika masalah ini terjadi, anda dinasihatkan:

• Menyimpan catatan dalam diari tentang kitaran haid anda setiap bulan
• Mencatatkan tempoh masa setiap haid anda
• Mencatatkan sama ada anda mengalami senggugut semasa haid

Apa yang harus dilakukan semasa haid?

Ingatlah, haid adalah satu kejadian normal dalam kehidupan wanita.

• Anda masih boleh bersenam dan melakukan perkara-perkara yang anda gemari
• Menjaga kebersihan dan menukar tuala wanita dengan kerap
• Anda boleh mengambil ubat penahan sakit seandainya mengalami senggugut
• Menggunakan tampon dengan baik. Patuhi arahan yang diberikan

Nota: Sekiranya anda mengalami demam, muntah-muntah, pening kepala mahupun rasa kurang sihat semasa menggunakan tampon, segeralah berjumpa dengan doktor anda. Anda mungkin mengalami keadaan serius yang dikenali sebagai Sindrom Kejutan Toksik.

Perlu kah anda mengambil ubat bagi haid yang tidak teratur atau haid yang terlalu banyak?

• Ia perlu bagi memperbetulkan haid anda
• Jangan mengambil ubat tanpa nasihat doktor
• Sila rujuk doktor anda untuk nasihat lanjut

Perlukan bantuan dengan haid anda?

Seandainya anda mengalami masalah, dapatkan nasihat daripada:
• Ibu
• Doktor atau jururawat
• Guru

*************************************************************************************

3 ulasan:

kakchik berkata...

cerdiklah atiqah tu... memang betul tu kak ummi, kanak-kanak jangan dibohongi sebab kesannya akan mula dilihat bila meningkat remaja.
kami di rumah pun selalu betulkan bibik yang selalu usik anak-anak sedara tentang takut hantu, takut orang jahat, takut orang gila dan macam-macam. entahlah... bibik ni sekali ditegur dia reda... lama lepas tu dia ulang lagi cara yang sama. budak-budak kata, bibik cakap bohonglah.

arrabe' berkata...

huhu..
lebih cakap benar..
takut anak ni salah faham nanti.

Tanpa Nama berkata...

get facebook likes
buy facebook likes

http://www.cdapress.com/news/business/article_980d4e52-05d9-5306-8166-02a2f912df2a.html http://www.roughstock.com/history/urban-cowboy#comments
facebook likes 1000 facebook likes get facebook likes
Stupid facebook gave me some nasty viruses. When I logged on, it started popping up very inappropriate sites that I didn't want to see. It won't let me open ANYTHING without giving me an error message. I tried to open an anti-virus program but it won't let me do that either. It keeps popping up a phony virus system that it says I need to buy, but it's a scam. I've already purchased AVG and it's up to date. I tried logging into a different account on my computer and doing a scan, but the scan is coming back with nothing. I know there is crap on here, I just have to find a way to get around it so I can get it off. I need some help. This is so frustrating. :/ (oh, I have Microsoft Windows. A newer version.)

1000 facebook likes get facebook likes [url=http://1000fbfans.info]buy facebook likes [/url] buy facebook likes