Khamis, 4 September 2008

Siri 7 : "Doktor, Batal Tak Puasa Saya Kalau..."

Assalamualaikum.

Fuh! Semenjak dua menjak ni, bertubi-tubi ummi diserang soalan dari pesakit berkisar hukum haid di bulan Ramadhan dan teramatlah ramainya yang datang disebabkan masalah haid yang berpanjangan. Kadang-kadang heran juga ummi. Time bukan bulan Ramadhan, tak de le sangat yang datang mengadu risau dengan haid yang panjang ni. Tapi bila tiba je Ramadhan, punya le dia orang risau. Agak-agak le, tahu tak kenapa? Hahhhh..betul tu! Pasal tak nak ganti pose punya pasal le. Itu pasal tak pasal-pasal jadi pasal! Banyak pulak pasalnya! He,he...Kalau tak time Ramadhan, agaknya seronok pulak 'cuti panjang-panjang' ya? Astaghfirullahal'azim. Tapi tulah selalunya trend pesakit yang datang ke klinik.

Hmm..dah tu nak kena jawab bab hukum-hakam pulak. Aduhaiii..bab-bab hukum ni, ummi bukannya dari golongan yang tahu, ummi cuma dari golongan yang mahu mengambil tahu (ambik kata-kata saifulislam.com) Walau apapun, InsyaAllah ummi tetap akan berusaha merungkaikan masalah pesakit yang datang berdasarkan sedikit ilmu yang ada. Kalau diluar pengetahuan ummi, maka sama-samalah kita merujuk kepada orang yang lebih tahu.

Dah agak lama juga berenti sat dari isu persoalan hukum di bulan puasa ni, teringin pulak ummi nak copy n paste beberapa permasalahan yang selalu diajukan pada ummi oleh pesakit. Kali ni dalam bahasa melayu dari sumber al-ahkam.net. Selamat menuntut ilmu...!

Soalan 1

Salam.

Bagi wanita yang tidak boleh berpuasa kerana haidh, adakah dia boleh makan/minum di siang hari atau perlu juga berpuasa sebagai menghormati bulan ramadhan?

Terima kasih.

Jawapan 1

والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Wanita haidh haram berpuasa, jika berpuasa tidak sah puasanya dan wajib diganti hari-hari yang ditinggalkannya.

Dalil tidak boleh berpuasa baginya:

Hadis Nabi SAW: "Apabila seorang wanita haidh, maka tidak bersolat dan tidak berpuasa". HR Bukhari 1/116.


Ibn Qudamah berkata: "Jika wanita haidh niat puasa, dan menahan diri dari makan minum, sedangkan dia tahu HARAM puasa, maka dia BERDOSA, dan puasanya tidak dikira". (ِAl-Mughni 4/391).


Cuma ada ulama berpendapat, bahawa golongan yang uzur hendaklah berbuka secara senyap-senyap. Tujuannya supaya mengelakkan daripada tohmahan orang bahawa dia melewa-lewakan hukum agama. Kerana mereka mungkin tidak mengetahui keuzuran golongan ini.


Ada juga ulama berpendapat, jika uzurnya zahir maka boleh berbuka secara zahir. Jika uzurnya tidak zahir, maka hendaklah berbuka secara tersembunyi. (Al-Insaf 7/348).


Wallahu A'lam

Soalan 2

Salam

Mase kecik2 dulu mak sy selalu ckp bhw prmpn yg haid x bole berbuka bersama dgn org yg berpuasa . Katanye dilarang. Jadi, mesti makan selepas org berbuke puase . Kemudian sy w/pun period ttp bersahur dan berpuasa seperti org yg berpuasa ttpi ade yg kata dilarang sebab ALLAH dah beri kelonggaran...Jadi x sepatutnye menolak nikmat makan di siang hari. Jadi , mohon penjelasan dr ahli panel yg dihormati.

Syukran

Jawapan 2

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد

HUKUM WANITA HAIDH BERPUASA

Wanita yg haidh;


- haram berpuasa.

- Jika berpuasa, tidak sah puasanya.

- wajib qadha' hari2 yg dia haidh.


Dalilnya:


Hadis: "Apabila seorang wanita haidh, maka tidak bersolat dan tidak berpuasa".
HR Bukhari 1/116.

Ibn Qudamah berkata: "Jika wanita haidh niat puasa, dan menahan diri dari makan minum, sedangkan dia tahu HARAM puasa, maka dia BERDOSA, dan puasanya tidak dikira". al-Mughni 4/391.


Syeikh Muhammad al-Syanqiti ditanya ttg masalah wanita haidh berpuasa, jawabnya: Jika dia tahu haramnya puasa, tetapi dilakukan juga, maka dia berdosa.


Hatta para ulama mengatakan: Jika wanita yg sedang puasa, tiba2 beberapa minit sebelum maghrib dia haidh, maka dia sudah dikira berbuka, dan wajib qadha hari itu.


rujukan: Syarah Zad Mustaqni' Syanqiti, dan syarah mumti' uthaimin.


Manakala anda bangun sahur pula, ia tidaklah dianggap makan sahur, kerana sahur hanya khas untuk org yg berpuasa. Jadi, ia dianggap makan sarapan sebelum subuh. Jangan menganggap ia makan sahur, kerana jika niat bersahur, bererti anda mahu berpuasa, sedangkan ia HARAM bagi wanita haidh.


Akhir kata, Berbuka puasa untuk wanita haidh ini bukannya rukhsah boleh atau tidak, TETAPI adalah azimah yg wajib diterima wanita Islam.


Soalan 3

Salam.

Minta bantuan para panel menerangkan permasalahan wanita istihadhah yang ingin berpuasa,sama ada puasa di bulan Ramadhan ataupun sekadar puasa sunat atau puasa ganti.

Harap dapat keterangan kerana dari carian sekadar penerangan sekitar permasalahan wanita istihadhah dan solat.


Terima kasih.

Jawapan 3

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد

Hukum wanita istihadhah adalah sama dengan hukum wanita suci dalam banyak permasalahan. Maka wanita istihadhah wajib sembahyang fardhu, wajib puasa ramadhan, boleh berpuasa sunat, dan boleh berpuasa ganti ketika waktu istihadhah itu.

Yang menghalang daripada puasa ialah: Haidh dan Nifas sahaja.
ini adalah pendapat semua keempat2 mazhab.

rujukan:

-Badai' Sanaie 1/161 (mazhab Hanafi)
-al-Talqin m/s 73 (mazhab Maliki)
-al-Majmuk 2/417 (Mazhab Syafie)

-Fatwa Lajnah Daemah no: 6495, m/s 5/404.

wallahu a'lam.

Soalan 4

Assalamualaikum....

Saya nak tanya ttg hukum puasa nih bagi wanita... contohnya seorang wanita telah berpuasa di bulan Ramadhan selama 5 hari selepas tu dia suci dan teruskan menunaikan puasanya...selama 4 hari .... keesokkanya haidnya didapati ada semula dan berlanjutan 3 hari.... bagaimana dia harus menggantikan puasanya itu...adakah dia harus ganti 8 hari sahaja atau 12 hari

Jawapan 4

Salam

Pertama sekali eloklah kiranya kita melihat berapa lamakah masa berlangsungnya darah haid. Terdapat khilaf dalam isu ini.

Berikut ringkasannya:


Syafi'iyyah: min 1 hari; maximum 15 hari


Imam Malik: tidak ditentukan dan tidak ada batasan.


Hanbali: min 1 hari; max 15 hari. walaupun begitu mereka mengatakan perlu juga dilihat pada adat dan kebiasaan masyarakat setempat mengenai kitaran haid


Dr Abdul Karim Zaidan dalam al-Mufashal fi-ahkamil mar'ah wal-bait al-muslimah(ensiklopedia hukum wanita & keluarga) berkata bahawa pendpt yg rajih ialah pendpt Hanbali iaitu perlu dilihat pada uruf utk menilai had haid perempuan.


Manakala mengenai berlakunya selang waktu suci antara had waktu haid spt yg dijelaskan di atas, ulama' juga berbeza pendpt mengenai hukum hari suci berkenaan.


Hanafiah berpendapat bahawa bersih drpd haid semasa tempoh haid dikira sebagai haid.


Adapun syafi'iyah berpdt hari bersih itu dikira hari haid dgn 3 syarat iaitu:

1. hendaklah hari bersih itu dilingkupi antara 2 darah haid.

2. hendaklah tempoh bersih itu tidak melepasi 15 hari.

3. Darah yg keluar tidak kurang dr tempoh sekurang2 haid.


Manakala Hanbali dan maliki berpdt bhw hari bersih itu dikira hari suci. Ini krn keluarnya darah itu menujukkan haid dan terhentinya darah menunjukkan suci dari haid.


Berbalik kpd persoalan sdr. Maka menurut penpdt mazhab syafi'i, puasa sdr tidak sah krn waktu suci antara dua haid itu tetap dikira tempoh haid. Maka hendaklah ia menggantikan 12 hari.
Adapun penpdt hanbali dan maliki, tidak perlu ia menggantikan puasa berdasrkan penjelasan ringkas di atas. WA.

Wassalam

Sumber Rujukan : Al-Ahkam.Net

Rujukan Lain

Fiqh Islami 1
Dr Wahbah al-Zuhailly

Hukum Dan Persoalan Darah2 Haid, Nifas Dan Istihadhah
Muhammad Nuruddin al-Makki

Lihat juga URL berikut

SJ-1818: Haid, Wuduk & Solat


*************************************************************************************

Tiada ulasan: