Selasa, 9 September 2008

Peluang Meraih Pahala Berganda!

Mohon Disebarkan

Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

" Kamu sekali-kali tidak akan mencapai kebajikan yang sempurna sehingga kamu menafkahkan harta yang kamu cintai ke jalan Allah. Dan apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui"

(Surah Ali Imran - Ayat 92)

**********************************************************************************************************

PELUANG MENANAM SAHAM UNTUK AKHIRAT
Melalui

SKIM WAKAF TUNAI PAPISMA

Bagi Membiayai Penerbitan
"BUKU FEQAH PERUBATAN"



Jangan Lepaskan Peluang Untuk Mendapatkan Gandaan Pahala Yang Berterusan Ini
Sebelum Berakhirnya Ramadhan!

(Kutipan Wakaf Sah Sehingga 30 Mac 2009)


Siapa PAPISMA?





PAPISMA
adalah merupakan nama ringkas untuk Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia yang merupakan sebuah Organisasi Bukan Kerajaan (NGO) yang berdaftar. Ia mula ditubuhkan pada tahun 2004 dengan dianggotai oleh gabungan tenaga-tenaga profesional kesihatan yang antara lain tujuannya adalah untuk membimbing ahli dan masyarakat dalam meningkatkan kesedaran dan kefahaman tentang sistem penjagaan kesihatan dan perubatan.


PAPISMA sentiasa berusaha sedaya upaya untuk membantu masyarakat nasional dan global memahami dan menjiwai kaedah serta sistem perubatan dan perawatan yang selari dengan al-Qur’an dan Sunnah serta tidak bercanggah dengan ajaran Islam.


Sehingga kini PAPISMA telah menjalankan pelbagai aktiviti untuk masyarakat dalam usaha meningkatkan kesedaran dan kefahaman tentang penjagaan kesihatan melalui pelbagai kaedah seperti rawatan kesihatan percuma, bengkel-bengkel kesihatan, ceramah-ceramah, pameran dan sebagainya.


Berpegang kepada moto pertubuhan : Berilmu, Beramal dan Bertaqwa, maka kini PAPISMA sedang mengorak langkah untuk menerbitkan sebuah buku berkaitan fiqh perubatan selaras dengan ILMU di dada kami, untuk dikongsi dan di AMALkan dalam rangka membina masyarakat dan insan yang berTAQWA.


Laman Web Rasmi : http://www.papisma.org/home/


Pengertian Wakaf


Wakaf adalah satu ibadah menyerahkan harta yang kita miliki untuk kegunaan umum masyarakat dengan niat sebagai ibadah mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.


Wakaf Sebagai Sedekah Jariah


Para ahli fiqh dan ulama’ berpendapat, amalan wakaf adalah satu-satunya ibadah yang berbentuk sedekah jariah yang menjanjikan ganjaran pahala yang berkekalan dan mengalir kepada pewakaf hingga ke akhirat, selagi harta tersebut kekal dan dimanfaatkan.


Fadhilat Ibadah Wakaf


Mewakafkan harta adalah merupakan amal jariah yang sangat di tuntut oleh Islam kerana amalan wakaf bukan hanya sebagai satu amalan ibadah sahaja, malahan merupakan satu sistem yang beroperasi untuk menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat Islam melalui konsep pengumpulan harta bersama.


Konsep Skim Wakaf Tunai


Skim Wakaf Tunai PAPISMA adalah satu cara berwakaf melalui wang tunai iaitu dengan cara membeli unit-unit saham yang di tawarkan oleh Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA) sebagai pemegang amanah dan memanfaatkan unit-unit saham tersebut selama-lamanya kerana Allah S.W.T dengan tujuan untuk kepentingan dan kesejahteraan umat Islam.


Matlamat dan Tujuan


Tujuan Skim Wakaf Tunai ini diwujudkan adalah untuk menampung kos perbelanjaan bagi penerbitan buku Feqah Perubatan. Buku ini akan menjadi rujukan masyarakat umum dan pengamal-pengamal perubatan terhadap isu-isu perubatan terkini yang memerlukan penjelasan dari sudut hukum dan sebagainya. Malah ia sangat sesuai dijadikan panduan kepada pesakit-pesakit samada di rumah, di hospital atau di mana-mana sahaja.


Oleh kerana 300 buah buku daripada edisi pertama ini akan diedarkan secara percuma ke premis-premis awam seperti hospital, perpustakaan dan sebagainya, maka sumbangan orang ramai melalui Skim Wakaf Tunai ini amat diperlukan untuk menampung kos penerbitan.


Kita mungkin tidak mampu beramal jariah melalui penulisan, apatah lagi dalam bentuk penyampaian ilmu. Maka kaedah pembelian saham melalui Skim Wakaf Tunai ini membuka peluang kepada orang ramai berkongsi amal jariah dalam menjayakan penerbitan buku tersebut yang kelak ilmunya akan dimanfaatkan secara berterusan sehingga ke hari kiamat. Mudah-mudahan sedikit sumbangan daripada kita sebagai pelabur akan menjadi bukti dan saham di akhirat nanti dalam meraih ganjaran yang disediakan oleh Allah SWT.


Anggaran Kos Penerbitan Buku


Anggaran setelah diambilkira kos penerbitan yang akan melibatkan pengumpulan bahan rujukan dari pelbagai sumber bahan dan tenaga serta belanja percetakan adalah sebagaimana berikut :


RM60.00 x 300 buah buku = RM18,000.00

Bukaan Tawaran Belian
  • Unit Saham Wakaf Tunai di tawarkan dengan harga RM10.00 seunit.
  • Jumlah unit saham yang di tawarkan adalah 1,800 unit.
  • Minimum - Satu Unit.
  • Maksimum - Tiada Had.
  • Setiap penyertaan akan menerima sijil SAHAM WAKAF TUNAI.
  • Penyertaan terbuka kepada seluruh individu masyarakat Islam, syarikat korporat, pertubuhan amal, persatuan dan sebagainya.
Contoh Belian
  • 1 unit - RM10.00
  • 5 unit - RM50.00
  • 10 unit - RM100.00
  • 100 unit - RM1000.00
  • 500 unit - RM5000.00
  • dan seterusnya...
Sokongan

Pelancaran Skim Wakaf Tunai PAPISMA untuk penerbitan sulung Buku Feqah Perubatan ini telah mendapat sokongan penuh daripada Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

Resit Pengecualian Cukai

Sukacita dimaklumkan bahawa setiap pembelian saham akan dimajukan bersama resit daripada Majlis Agama Islam Pulau Pinang bagi tujuan pengecualian cukai.


Bank-In Melalui Kaunter/ATM/Online
Ke Akaun
PAPISMA ENTERPRISE
No.Akaun
Maybank : 5630-6411-5978
Bank Islam : 1301-7010-812-843

Atau Melalui Cek
Atas Nama
PAPISMA ENTERPRISE

Dan Poskan Ke Alamat Berikut :

Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA),
No.3B, Jalan SG3/16,
Pusat Bandar Sri Gombak,
68100 Batu Caves,
Selangor.

Untuk Penghantaran Sijil Dan Resit ;

Sila Maklumkan/SMS Kepada Kami
Nama, Alamat & Jumlah Wang Tunai
Yang Diwakafkan
Ke No.Telefon Bendahari
019-9822951

Untuk Maklumat Lanjut
Sila Hubungi :


019-9563653- Presiden (Dr.Suhazeli b Abdullah)
019-5782951- Setiausaha (Dr.Awisul Islah b Ghazali)
019-9822951 - Bendahari (Dr.Zaihan binti Salleh)
019-3842951- Pembantu Tadbir (M.Lizam b M.Manap)

“ Bandingan ( pahala ) orang-orang yang membelanjakan harta mereka pada jalan Allah umpama sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai dan tiap-tiap tangkai itu pula terdapat seratus biji. Dan ingatlah Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas ( KurniaNya ) lagi Maha Mengetahui ”.


( Surah Al-Baqarah Ayat 261 )


Jangan Putuskan Talian Sebaran Hanya Setakat Ini. Sebarkan 'Peluang Meraih Pahala Berganda' Ini Kepada Rakan-Taulan, Saudara-Mara, Sahabat-Handai Yang Anda Kenali. Mudah-Mudahan Sumbangan Wakaf Dari Mereka Nanti Akan Turut Menjanakan Saham Untuk Anda Di Akhirat Sana...


*************************************************************************************

Tiada ulasan: