Ahad, 21 September 2008

Doktor Muslim : Hubungan Sesama Doktor

Assalamualaikum.

Lamanya Ummi tak update blog! Subhanallah..masa 24 jam sehari suntuk masih tidak mencukupi atau akukah yang tidak tahu mengatur masa? Sudah tentu kemungkinan yang kedua itulah jawapannya. Mudah-mudahan 10 malam terakhir Ramadhan ini kita hanya disibukkan dengan pencarian dan pemburuan Lailatul Qadar!

Kesinambungan daripada artikel yang lepas berkaitan Doktor Muslim, rasanya kali ini terpanggil pula untuk Ummi membincangkan berkaitan Hubungan Sesama Doktor.

Entah kenapa akhir-akhir ini nostalgia lama kerapkali menerpa di fikiran terutamanya nostalgia sewaktu di alam ‘housemanship’ atau kata lainnya HO. Rasanya tak perlu diungkitkan nostalgia yang hanya membuatkan ‘luka lama berdarah kembali’ (cheewahhh…dah mula dah tu). Cuma apa yang Ummi nak simpulkan ;

a) Kenapa seorang senior MO atau Specialist semestinya bersikap kasar, bengis dan ‘tidak berperikemanusiaan’ terhadap seorang junior HO? (ralat: situasi ini mungkin tidak berlaku pada semua orang dan semua tempat)

b) Semestinyakah seorang doktor yang ‘bermain dengan nyawa’ diajar dan dilatih dengan cara yang ‘keras’?


c) Sampai bilakah kitaran ‘kezaliman’ di antara senior dan junior akan berakhir sekiranya dendam kesumat yang sentiasa membara itu tidak dilupuskan?

d) Mengapa tidak seorang HO itu dididik dan diajar dengan penuh sifat timbangrasa dan kasihsayang? Bukankah ilmu yang ditatang dalam kedaan emosi yang tenang dan stabil itu lebih mudah diterima?


Itulah persoalan yang sentiasa menerjah di benak fikiranku suatu ketika dulu. Mungkinkah persoalan itu kembali bermain di benak fikiran adik-adikku yang kini bergelar ‘housemanship’?

Rentetan daripada itu, marilah sama-sama kita renungi apa yang diperkatakan oleh Dr.Shabib Ibn Ali Al-Hathery di bawah tajuk :

Tugas Doktor Muslim Terhadap Rakan-Rakan Seperjuangan Sesama Doktor

1. Seharusnya terdapat persekitaran yang rapat sesama rakan seperjuangan untuk membolehkan doktor itu saling bekerjasama antara satu sama lain.

Allah berfirman, “Sesungguhnya seorang Islam dengan orang Islam yang lain adalah saudara.”

Berkaitan dengan doktor bukan Islam, perhubungan hendaklah didasarkan kepada peraturan Islam.

Allah berfirman lagi yang bermaksud:

“Allah forbids you not to deal unjustly and unkindly with those who faught not against you on account of religion and drove you not out of your homes. Verily, Allah loves tghose who deal with equity.”

Anda seharusnya menjelaskan kepada mereka berkaitan dengan agama Islam dan mengajak mereka untuk memeluk agama Islam.

2. Menasihati dan sentiasa mengingati mereka kerana seorang muslim merupakan gambaran kepada peribadi saudaranya.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

“Agama adalah untuk nasihat menasihati. Untuk siapa? Beliau berkata, semata-mata demi Allah, bukuNya, NabiNya, untuk pemimpin agama bagi umat Islam dan bagi kesemua umat Islam.”

3. Perbincangan perubatan yang berterusan adalah satu daripada tugasnya, supaya beliau dapat mempertingkatkan kemahiran saintifiknya yang mana ianya akan dapat digunakan untuk memberi faedah kepada pesakit.

4. Bekerjasama antara para doktor dalam pelbagai aktiviti seperti pembacaan al-Qur’an, melawat pesakit dan mengembara ke Negara Islam yang lain untuk memberikan pertolongan perubatan kepada orang Islam yang lain.

Allah berfirman dalam Surah 5, Ayat 2 yang bermaksud:

“Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan janganlah tolong menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksaNya.”

5. Seorang doktor hendaklah dengan cara halus berbudi bahasa, memaafkan rakan-rakan seperjuangannya bila mereka membuat kesilapan, sebagaimana Allah berfirman yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, elakkan dari bersyak wasangka yang banyak, malahan syak wasangka yang sedikitpun adalah dosa.”

6. Seorang doktor tidak harus prejudis terhadap mereka yang engkar dan seharusnya cuba untuk menukarkan dan merubah pandangan mereka.

Alangkah indahnya suasana demikian seandainya ia benar-benar wujud. Mampukah kita merealisasikannya?

*************************************************************************************

Tiada ulasan: