Selasa, 16 September 2008

25 Rawatan Untuk Pesakit: Siri 10

Assalamualaikum.

Wahai Diri Yang Gundah-Gulana;

Tidak perlu kita merasa gelisah tanpa sebab. Gelisah pada tekanan dan keperitan penyakit hanya akan menambahkan lagi beban sakit yang sedia ada.

Sekiranya kita ingin meringankan kesakitan yang dialami, kita perlu berusaha supaya tidak berada dalam keadaan gelisah, di samping berfikir mengenai faedah yang diperolehi melalui penyakit yang dialami, mengenai pahalanya dan juga mengenai langkah yang seharusnya diambil bagi menyembuhkannya.

Cara ini dapat menghilangkan kegelisahan dan seterusnya menyembuhkan penyakit yang kita alami sehingga ke akar umbinya.

Kegelisahan ataupun perasaan was-was boleh menyebabkan penyakit yang kita tanggung menjadi berat dua kali ganda. Ini kerana kegelisahan itu meniupkan penyakit yang hakiki ke dalam hati kesan daripada penyakit zahir yang kita alami. Maka penyakit zahir yang kita alami itu berkekalan kerana ia mempunyai sandaran daripada penyakit yang hakiki itu.

Sekiranya kita menghilangkan gelisah dan segala bisikan hati yang tidak baik itu, dengan berserah kepada Tuhan dan terima dengan segala ketetapannya juga dengan mengingati hikmat yang diperoleh melalui sakit yang dialami, maka penyakit zahir kita itu menghilangkan salah satu cabangnya yang penting daripada akar umbinya. Lalu penyakit kita itu menjadi lebih ringan kerana satu bahagian daripadanya hilang.

Perasaan gelisah boleh menambahkan lagi rasa sakit dan menyebabkan pesakit mengkritik hikmat dan rahmat Ilahi serta mengadu kesakitan kepada Tuhannya. Oleh itu Tuhan memberi ujian seperti menambahkan lagi penyakitnya bagi membetulkan adab-adabnya, berlawanan daripada apa yang diingininya. Kerana sebagaimana bersyukur boleh menambah nikmat, begitu juga keluhan dan kritikan pasti menambahkan rasa sakit.

Gelisah itu sendiri juga adalah penyakit. Rawatannya hanya melalui pengetahuan kita pada hikmah yang diperoleh melalui sakit yang dialami. Sekiranya kita mengetahui hikmah dan faedahnya, kita dapat menghilangkan kegelisahan kita itu.

Oleh itu, hilangkanlah kegelisahan kita dengan penawar itu. Selamatkan diri kita daripada berkata, “Aduh” sebaliknya kita perlu berkata, “Segala puji bagi Tuhan dalam setiap keadaan.”

*************************************************************************************

Tiada ulasan: