Khamis, 15 Julai 2010

Husband Related Insomnia?

Assalamualaikum.


Masa kecil dahulu, bak (panggilan Ummi kepada ayah) selalu masuk hutan. Dah memang itu pekerjaannya sebagai seorang renjer hutan. Setiap minggu, dua tiga hari bak akan bermalam di hutan. Memeriksa pokok-pokok balak dan memastikan tiada kecurian balak yang berlaku. Itulah antara tugas beliau buat mencari sesuap rezeki yang halal untuk isteri dan anak-anak.


Setiap kali bak masuk hutan, Ummi selalu mendengar keluhan dari mak yang tidak lena tidur. Kalau dapat lena sekejappun, mak pasti akan bermimpi yang bukan-bukan lantas terjaga kembali. Namun Ummi yang masih kecil waktu itu tidak mengerti apa yang mengganggu mak sehingga membuatkan mak tidak lena tidur.


Bila kini Ummi sendiri dah membina kehidupan berkeluarga, barulah pengertian itu datang.


Setiap kali Abi (panggilan manja Ummi pada hubby..hehe) balik lewat ke rumah kerana menghadiri mesyuarat, bersukan atau apa-apa programpun, Ummi pasti tidak dapat melelapkan mata. Kalau terlelap pun, pasti Ummi akan terjaga kembali pada waktu yang sepatutnya Abi dah kembali ke rumah. Lewat dari itu, tentunya akan menyebabkan Ummi bersengkang mata tanpa di pinta.


Rupanya itulah kegusaran hati seorang isteri…


Lewat suami pulang, bermacam-macam perkara yang difikirkan. Kemalangankah? Jatuh gaung ke kereta Abi ni? Ada apa-apa perkara burukkah yang berlaku?


Bermacam-macam andaian yang bermain di kepala. Apalagi kalau sms yang dihantar tak berjawab, panggilan yang dibuat tak bersambut.


Rupanya itulah kegalauan perasaan seorang isteri…


Dalam keadaan sebegini, tidak ada lain yang diharapkan oleh seorang isteri sebenarnya melainkan sedikit nota yang dismskan… “Abi balik lewat sikit malam ni,ya.Mesyuarat dah jadi panjang pula.Ummi jangan risaulah.InsyaAllah ½ jam lagi Abi baliklah…”


Pasti hati yang kerisauan, jiwa yang kekacauan akan kembali reda.


Tak begitu?


Hmm..Ummi pasti ramai isteri yang akan bersetuju…


P/s – Agaknya ‘penyakit’ tak boleh tidur Ummi ni boleh aja dinamakan ‘Husband Related Insomnia’….hahaha…


Amaran : Tidak ada istilah Husband Related Insomnia dalam perubatan. Ni rekaan Ummi aja...Boleh baca artikel berkaitan Insomnia di sini.



3 ulasan:

- ismisyakila - berkata...

assalamualaikum..

totally agree!!

Jacknaim berkata...

salam..
kesimpulannya ummi, kalau nak balik lewat kena inform isteri... hehe, pesanan utk mereka yg mempunyai isteri..

Ummi berkata...

To Ismisyakila:
Seronok Kak Ummi baca blog Syakila..moga kehidupan rumahtanggamu dipenuhi dengan sakinah, mawaddah dan rahmah...

To Jacknaim:
Pandai anak mak..hehe..memang itupun kesimpulannya...