Ahad, 18 Julai 2010

Mini Konvensyen Serikandi Tok Ku

Assalamualaikum.

Jumaat, 16 Julai - Mini Konvensyen Serikandi Tok Ku telah berjalan dengan lancar dan jayanya. Program ini merupakan program yang julung-julung kalinya diadakan atas tujuan untuk mengeratkan ukhuwwah di kalangan AJK Muslimat dan isteri-isteri AJK Muslimin beserta anak-anak remaja AJK di Kampung Tok Ku. Alhamdulillah.

Ummi adalah salah seorang pesertanya. Punyalah seronok berprogram bersama sahabiah-sahabiah serikandi Tok Ku. Terasa sekejap sahaja masa setengah hari yang berlalu.

Dah lama sebenarnya Ummi tak dapat mengikuti program-program muslimat yang diadakan di sini lantaran kekangan masa kepada waktu kerja. Kali ini program dilaksanakan pada hari Jumaat, makanya berpeluanglah Ummi untuk turut serta.

Lebih menyeronokkan lagi, program kali ini telah memberi peluang kepada AJK Muslimat untuk turut serta sebagai peserta, bukan lagi sebagai pengendali program. Terimakasih yang tidak terhingga buat Lujnah Kebajikan Muslimin atas idea dan inovasi untuk mengendalikan program seumpama ini buat kami, para muslimat.

Juga syabas buat Kelab Fasilitator Terengganu (Kelab Fasi) yang telah berjaya membantu mengendalikan program ini dengan begitu baik sekali!

Inilah dia fasilitator kami dalam konvensyen ini. Baity dan Nurul..memang pasangan DJ yang mantop!

Fasilitator Wan Na juga tak kurang hebatnya...

Lagi fasilitator kami, Ayu...

Fasilitatator Ira, kata-katanya penuh hikmah...

Alamak! Apa dah jadi pada serikandi-serikandi Tok Ku ni? Hehehe...

Rupa-rupanya inilah dia modul yang digunakan untuk memecahkan kami kepada 4 kumpulan. Masing-masing perlu berzikir dengan zikir yang tertera semasa cabutan undi terdahulu. Kemudian carilah ahli kumpulan yang turut melantunkan zikir yang sama seperti kita. "Subhanallah", "Alhamdulillah", "Laailahaillallah", "Allahuakbar" ...maka terbentuklah kami kepada 4 kumpulan.

Selesai pembentukan kumpulan dan sesi taaruf, penceramahpun tiba. Masing-masing peserta khusyuk mendengar ceramah yang bertemakan 'cinta dan kasih-sayang penguat jemaah'.

Ustazah Tuan Roslina dengan bait-bait kata yang sungguh tersusun...

Usai sesi ceramah selama 45 minit yang amat mengesankan itu, kini tibalah masanya untuk aktiviti berkumpulan. Masing-masing dah bersedia dalam 4 kumpulan.

Muslimat dan bunga, tidak dapat dipisahkan...hehehe. Masing-masing kumpulan dikehendaki menggubah bunga seorang demi seorang.

Inilah masanya nak perturunkan bakat kesenian masing-masing....

Muslimat dengan acara masak-memasak pula tapi kali ini tanpa menggunakan dapur.

Masing-masing kumpulan sedang bersedia menunggu wakil kumpulan mengambil bahan-bahan masakan untuk salad.
1, 2, 3 mula! Dalam masa 5 minit anda dikehendaki menyiapkan salad sayur-sayuran dengan rasa yang mengancam dan hiasan yang menggiurkan...hehehe...

Potong kak! Potong! Jangan tak potong....

Kumpulan yang ini ramai pulak anak-anak remajanya....Pandai ke buat salad tu adik-adik oii..hehe..

"Apa yang penting...kerjasama!" Macam pernah dengar jer...hehehe..

Dan inilah hasilnya....!

Hmmm...apa nak buat. Masa yang diberi suntuk sangat...hiasan tupun dah kira menggiurkan jugalah tu..hahaha...

Hmm..boleh tahan juga cantiknya, kan?

Alamak! Mana hiasannya? Ini memang kes kelam-kabut sebab masa dah tamat..hihihi...

Tibalah pula masanya untuk membentangkan resolusi...

Lupalah pulak apa nama kumpulan ni. Kalau tak kumpulan AllahuAkbar, mungkin kumpulan Laailahaillallah kot...

Hahh..yang ini kumpulan Subhanallah. Memanglah ingat sangat yang ini sebab ini kumpulan Ummi..hehe...

Hadiah cabutan bertuah dan hadiah pertandingan kumpulan sedang menanti...

Ketua Muslimat Cawangan Tok Ku selesai mencabut undian untuk acara cabutan bertuah...

Mereka yang bertuah kali ini ialah........jeng,jeng,jeng....

Dan antara yang turut bertuah kali ini, tak lain tak bukan, Ummi sendiri! Hehehe..Tak sangka jugak dulang kek yang Ummi duk jeling-jeling masa pendaftaran tadi tu dapat jadi hakmilik Ummi juga akhirnya...hihihi...Alhamdulillah.

Inilah dia Johan keseluruhan kumpulan kali ini. Wah! Tersenyum bukan main Che Zah kita...haha...

Demikianlah berakhirnya Mini Konvensyen Serikandi Tok Ku yang cukup-cukup meninggalkan kenangan manis buat kami. Malah yang lebih utama, konvensyen ini sememangnya telah berjaya memperutuh dan mempereratkan lagi tali silaturrahim sesama kami.

Malah antara resolusi yang telah dipersetujui bersama, acara sebegini InsyaAllah akan diadakan 2x setahun sebagai acara wajib kami dalam usaha merapatkan ukhuwwah sesama AJK, isteri-isteri AJK dan ahli keluarga AJK.

Amat benar sekali motto konvensyen kali ini - Cinta dan kasih sayang penguat jemaah. Tanpa cinta dan kasih sayang, mana mungkin ikatan ukhuwwah bisa terjalin dan tanpa ikatan ukhuwwah yang erat, mana mungkin jemaah bisa berkembang mekar.

Sehingga bertemu kembali! Ma'assalamah...

Tiada ulasan: