Khamis, 8 Julai 2010

Bujang Melayu Terakhir...

Assalamualaikum.

Hahaha...pelik kan tajuk Ummi kali ini? Sebenarnya itu hanyalah kata-kata gurauan Ummi pada anak saudara sulung Ummi yang akan menamatkan zaman bujangnya seminggu lagi.

Entah kenapa Ummi terasa nak berbicara topik anak saudara nak kahwin pulak hari ni. Mungkin kerana hubungan Ummi yang agak rapat dengannya selama ini.

Inilah dia anak saudara sulung Ummi (anak kepada abang sulung Ummi), Amir Faisal bin Mohd Khairi. Ummi cakap kat Amir.."Ni gambar kenangan terakhir zaman Amir bujang..."

Masa Amir kecik dulu, Ummi sempat jaga Amir sekejap sementara menunggu keputusan SPM. Waktu tu ibu dan ayah Amir masih lagi belajar dalam bidang kedoktoran di Belgium. Tak sampai hati tengok ibu dan ayah Amir yang terpaksa menjaga anak kecil sewaktu masih dalam pengajian, Wan dan Ki mohon supaya Amir ditinggalkan aja di Malaysia untuk dijaga oleh Wan dan Ki. Alhamdulillah ibu dan ayah Amir setuju walaupun dengan hati yang berat.

Mengingatkan telatah Amir sewaktu kecil dulu, tersenyum sendiri Ummi. Apapun, Amir memang si kecil yang pintar, cerdas dan lucu.

Sepertimana ibu dan ayahnya dulu, Amir juga kini sedang dalam pengajian di bidang kedoktoran di luar negara. Bukan Belgium tetapi Ireland. Malah ditakdirkan kini, Amir juga akan berkahwin semasa masih dalam pengajian.

Namun Ummi yakin itulah pilihan yang terbaik buat Amir, InsyaAllah.

Keputusan yang Amir buat bukan calang-calang. Keputusan yang penuh dengan strategi, perancangan dan kesungguhan. Apalagi dengan bukti flying colours dalam setiap kali peperiksaan. Malah segala halangan menuju ke gerbang perkahwinan berjaya beliau atasi dengan sebaiknya.

Mudah-mudahan Amir akan terus cemerlang bukan sahaja di dunia, malah juga di akhirat.

Buat Amir, Cek Su tujukan lagu dan doa ini khusus untuk Amir & Muna...




Tiada ulasan: