Rabu, 18 Februari 2009

25 Rawatan Untuk Pesakit: Siri 14

Assalamualaikum.

Kepada pesakit yang mengalami katarak (cataract), sekiranya saudara mengetahui terdapat cahaya dan mata sebenar yang tersembunyi di sebalik mata orang yang beriman, saudara pasti berkata, “Terima kasih kepada Tuhan saya yang Maha Mengasihani.”

Bagi menjelaskan rawatan ini, saya membawa cerita berikut:

Sulaiman yang berasal dari Barla sentiasa berkhidmat untuk saya tanpa jemu meskipun bagi tempoh sehari. Beliau tidak berasa sempit dada pada saya sepanjang lapan tahun berkhidmat untuk saya bahkan dia memberikan sepenuh kesetiaan dan penghormatan.

Beliau mempunyai seorang ibu saudara. Ibu saudara beliau ini menjadi buta dan tidak dapat melihat. Perempuan itu bersangka baik pada saya melebihi apa yang saya patut terima. Dia bergantung pada saya semasa saya dalam perjalanan keluar dari masjid dengan berkata, “Saya memohon dengan nama Tuhan supaya saudara turut berdoa kepada Tuhan bagi menyembuhkan mata saya ini.”

Lantas dengan segera saya berdoa kepada Tuhan dengan menjadikan kesalihan wanita beriman itu sebagai syafaat dan penguat doa saya. Saya berdoa kepada Tuhan dengan penuh tadharru’ dan tawassul dengan berkata, “Ya Tuhan! Dengan kelebihan wanita soleh ini, kembalikanlah penglihatannya.”

Pada hari berikutnya, seorang doktor pakar mata dari wilayah Burdur yang berhampiran datang merawat wanita itu. Lalu Tuhan mengembalikan penglihatannya. Tetapi empat puluh hari kemudian, matanya kembali kepada keadaan asal, iaitu tidak dapat melihat semula.

Saya berasa dukacita dan banyak berdoa. Saya berharap supaya doa yang saya lakukan itu dipenuhi meskipun di akhirat nanti, kerana sekiranya tidak, doa saya itu menjadi bencana kepadanya dengan tidak disengajakan. Namun perempuan itu hanya hidup empat puluh hari sahaja selepas itu, kerana selepas itu beliau menemui Tuhannya.

Wanita itu tidak sempat memperoleh rahmat menikmati pandangan indah taman-taman di Barla. Pandangannya yang disembunyikan Tuhan bagi tempoh empat puluh hari itu digantikan dengan dapat melihat syurga di dalam kuburnya. Di samping itu menyaksikan ribuan taman-taman syurga yang menghijau selama empat puluh ribu hari. Semua ini adalah balasan kerana keimanannya yang mendalam dan kesalihannya yang tinggi.

Apabila seorang mukmin itu buta, kemudian memasuki kubur dalam keadaan demikian, dia mampu melihat cahaya dunia berdasarkan darjat kedudukannya. Dia juga dapat melihat dengan pandangan yang luas berbanding dengan pandangan ahli kubur yang lain.

Ini adalah kerana sebagaimana kita yang mampu melihat dengan mata kebanyakan benda yang wujud di atas dunia ini, begitu juga yang dapat dilakukan oleh orang buta yang beriman semasa mereka berada di dalam kubur. Sekiranya darjat keimanan mukmin buta itu tinggi, mereka dapat melihat lebih banyak lagi berbanding ahli kubur yang lain.

Mereka menyaksikan taman-taman dan kenikmatan syurga seolah-olah mereka dibekalkan dengan teropong yang kuasanya adalah berdasarkan darjat masing-masing. Teropong ini dapat menangkap pandangan-pandangan syurga yang indah dan mempersembahkannya seperti layar di dalam panggung wayang di hadapan mata mereka yang tidak dapat melihat semasa berada di dunia.

Kesimpulannya, kita mampu memperolehi mata nurani dengan bersabar dan bersyukur. Apa yang perlu kita lakukan adalah membuang penutup yang menutupi mata kita supaya kita dapat melihat dengan mata nurani iaitulah Al- Qur’an.

- Risalah atau wasiat ini ditulis oleh pemimpin agama, Badiuzzaman Said Nursi (1876-1960) - Petikan daripada buku 'Berita Gembira Buat Pesakit & Doktor'

*************************************************************************************************

2 ulasan:

AZIZAN & HAFIZAH berkata...

dr roslan..ni salah satu blog saye...ade post khas pasal dr sekuarge hehe

http://pjot_ikram.blogs.friendster.com/my_blog/

AZIZAN & HAFIZAH berkata...

dr roslan..ni salah satu blog saye...ade post khas pasal dr sekuarge hehe

http://pjot_ikram.blogs.friendster.com/my_blog/