Ahad, 21 Jun 2009

Didiklah Anak-Anak Perempuanmu...

Assalamualaikum.

Sambil menunggu Abi siap bermesyuarat, sambil mendownload gambar anak-anak ke komputer. Tersenyum sendiri Ummi melihat gelagat anak-anak dara Ummi ni. Pantang disuruh bergaya bila nak tangkap gambar, keluarlah macam-macam gaya yang tak disangka-sangka. Kih,kih,kih...boleh tahan juga anak-anak Ummi ni.

Saja nak bergaya dengan T-shirt muslimah yang baru dibeli di Icon Ware Smart & Syar'ie. Hah, tengok! Siapa yang gayanya paling class? Ha,ha...

Waduh! Nampak pada gayanya, si adik yang paling kecik nilah yang paling mengancam!


Tu dia! Siapa sangka si kecil Atiqah boleh buat gaya spontan cam tu? Jangan cakap Ummi yang ajar tau! Tak tahan Ummi nak tergelak sampai bergegar kamera ni.

Oh, anak-anak perempuanku!

Hadith :

Daripada Aisyah r.a, dari Nabi SAW baginda telah bersabda yang maksudnya:

“Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik, nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka.”

(Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)


Huraian :
(http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=534)

1. Perempuan atau wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan mereka.

2. Kedua ibu bapa wajib memberi perhatian terhadap anak-anak perempuan lantaran anak-anak perempuan merupakan aset penting yang menentukan sama ada ibu bapa mereka layak memasuki syurga atau terhumban ke dalam neraka disebabkan oleh mereka.

3. Rasulullah SAW pernah bersabda dalam hadis baginda yang bermaksud: "Takutlah kamu kepada Allah SWT dalam perkara-perkara yang berhubung dengan kaum wanita." Ini bermaksud bahawa setiap ibu bapa dan yang bergelar suami hendaklah sentiasa mengawasi anak-anak perempuan dan isteri mereka agar sentiasa berpegang teguh dengan agama dan mematuhi perintah Allah SWT.

4. Kata orang ‘menjaga lembu sekandang adalah lebih mudah daripada menjaga anak perempuan seorang’. Kemungkinan ini ada benarnya apakala kita melihat ramai ibu bapa yang menjaga anak-anak mereka dengan hanya memberi tempat tinggal, makan dan minum semata-mata seperti menjaga dan memelihara binatang ternakan yang hanya bertujuan menggemukkan sahaja. Sedangkan pendidikan agama tidak diberi penekanan yang sepatutnya. Contohnya dalam perkara aurat dan pergaulan hingga akhirnya ramai perempuan atau wanita yang menjadi bahan fitnah dan terdedah dengan berbagai keburukan yang mencemarkan nama baik keluarga dan agama.

5. Sesungguhnya anak-anak yang diajar dengan didikan agama yang baik akan memberi faedah kepada ibubapanya semasa hidup dan selepas mati bahkan secara logiknya tiada ibubapa yang inginkan anak-anak mereka menjadi beban dan membawa kecelakaan kepada mereka di dunia apalagi di akhirat kelak.



*************************************************************************************

4 ulasan:

ummumishkah berkata...

si kecik yang paling lentok.. hihihi
samalah dgn anak saya, ambik gambar jer nak lentok2!

a kl citizen berkata...

sbb si kecik paling manja kut..tu sebab lentok lebih..

Ummu Husna berkata...

Salam, Kak Ummi.

Terima kasih atas renungan dari hadis. Mendidik anak perempuan memang mencabar, terutama di zaman ini.

Anak-anak Kak Ummi pun berbakat ye..sedap suara mereka. Mewarisi bakat Kak ummi kot ni :)

alQasam berkata...

Askum Kak Han

Hehe

Amboi! Melaram nampak.

Nampaknya yang bongsu tu ada bakat jadi model untuk Muslimah. Orang fesyen kata, naturally can pose with elegance.

Bukan semua tau nak pose tambahan anak-anak Kak Han yang bukannya buka buku fesyen. Memang natural tu.:)