Rabu, 25 Januari 2017

Assalamualaikum.

19 Jan 2016 - Atiqah balik kampung lagi hari ni. Amboi! Acap bebenar sekolah kasi balik...hihi. Alhamdulillah. Terimakasih buat pihak pengurusan Smaasza yang membenarkan anak-anak Tingkatan 1 balik lagi minggu ni. Dapat jugak bantu anak-anak ubati homesick. Atiqah memang happy sangatlah haa...

Tu haa...tersenyum bahagia..hihi..
Seperti biasa, lepas ambik Atiqah singgah klinik dulu untuk kerja sesi petang. Kakaknya dah siap bawak baju baru untuk Atiqah tukar di klinik. Di Smaasza rupanya tak boleh pakai jubah. Hanya baju kurung yang dibenarkan. Tak taulah kenapa. Mungkin agaknya jubah zaman moden ni seksi dan seksa sangat. Ni yang Ummi orderkan online baju kurung untuk Atiqah.

Alhamdulillah...ngam dengan Atiqah.
Rutin biasa jugak, habis klinik singgah makan di Restoran Biku-Biku! Kat sini memang best masakan westernnya. Harganya pun tak mahal. Boleh pilih nak saiz kecik ke besar. Tu yang suka sangat datang sini.

Sementara menunggu hidangan sampai, kakak hafaz qur'an dulu. Alhamdulillah...

Atiqahpun sama...sedang bertasmi' dengan Abinya.
Alhamdulillah...mudah-mudahan kita semua jadi insan yang sentiasa mencintai ayat-ayat Allah. Dalam masa cuti 2 hari ni nampak sangat Atiqah dah tak sedih macam mula-mula masuk asrama. Dah boleh adaptpun dengan kehidupan di asrama. Lega sangat Ummi rasa. Atiqahpun bersemangat menghafaz di rumah.

Nak sangat tengok anak-anak Ummi jadi insan yang faqeh dalam agama. Smaasza - Di sini lahirnya ulama' dan umara'!
Hari Sabtu - masanya untuk hantar Atiqah balik ke asrama. Tenang jer Atiqah kali ni. Alhamdulillah. Tak sedih lagi dah. Agaknya bila kat sekolah dah mula banyak aktiviti, anak-anakpun dah mula dapat melupakan rasa sedih tu. Jadi nasihat Ummi pada mak ayah yang hadapi masalah anak-anak homesick ni, bersabarlah. Jangan dilayan kehendak anak nak bertukar ke sekolah harian. InsyaAllah masa yang berlalu akan mengubat segala-galanya. Nak kena sabar jer dulu.

Atiqah bergambar bersama Huda. Huda nipun ada ura-ura nak tukar sekolah jugak sebab homesick. Harap sangat Huda dapat bertahan.

Bagus konsep asrama dalam taman ni. InsyaAllah nanti Atiqahpun akan menghayati falsafah ini - asramaku, rumahku, syurgaku...

Alalala...sian Abi kena tunggu kat luar sorang-sorang. Abi tak boleh masuk ke asrama puteri.
Kali ni kitaorang dapat tinggalkan Atiqah tanpa rasa terkilan sebab Atiqah dah balik kepada sifat asalnya - happy go lucky! Mabruk Atiqah....cam tu lah anak Ummi.

24 Jan 2017 - Buat lawatan mengejut ke Smaasza. Bukan hari lawatanpun tapi urgently nak kena ambik IC Atiqah untuk permohonan hadiah anugerah kecemerlangan 6A UPSR 2016. Ada ke patut JPN singkirkan anak-anak cemerlang dari sekolah swasta untuk terima anugerah tu Khamis ni. Tak pasal-pasal anak-anak dari sekolah swasta nak kena buat surat untuk terima hadiah kecemerlangan tu. Terasa sangat di anaktirikan walhal anak-anak sekolah swasta ni turut menyumbang kepada kecemerlangan negeri. Aduhai negeriku...malulah kalau benda-benda ginipun nak dipolitikkan.


Ummi sempat beli roti dan kek jer habis klinik tadi untuk Atiqah.

Sebelum balik, bergambar dulu depan bunting - Yes! Kita kena jadi orang yang BERANI, JUJUR & HEBAT!

Bye bye Ummi, bye bye Abi...hahaha...kakak rindukan saat-saat dia lambai Ummi Abi setiap kali hantar dia ke asrama...Tu numpang Atiqah bye bye :-D
Bye bye Atiqah...Jadi anak soleh yang cemerlang dunia dan akhirat ya. Ummi Abi sentiasa mendoakan anak- anak. InsyaAllah faqeh belaka anak-anak Ummi Abi dalam agama. Moga kelak jadi orang yang bermanfaat bagi orang lain kerana itulah sebaik-baik manusia.

Diriwayatkan dari Jabir berkata, "Rasulullah SAW bersabda ; "Orang beriman itu bersikap ramah dan tidak ada kebaikan bagi seorang yang tidak bersikap ramah. Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia." (HR Thabrani dan Daruquthni)

Tiada ulasan: