Ahad, 22 Mac 2009

Mampukah Atiqah...?

Assalamualaikum.

Ummi telah didakwa! Siapa yang mendakwa Ummi? Tak lain tak bukan, anak Ummi sendiri, Atiqah Maisarah.

Tahun ini umur Atiqah 5 tahun. Serik dengan kegagalan Ummi menghantar abang-abang dan kakak-kakaknya ke sekolah pada usia 5 tahun, maka Ummi dan Abi mengambil keputusan untuk menunggu Atiqah sehingga umur 6 tahun, barulah hantar ke sekolah.

Apa tak seriknya, pada usia 5 tahun, abang-abang dan kakak-kakaknya paling lama boleh bertahan hanya setakat 3 bulan. Lepas tu macam-macam alasan le yang terbit dari akal yang cerdik, sampai Ummi Abipun tak tahan mendengar alasan yang begitu canggih lagi manggih. Hihi...

Paling syoknya, Aisyah. Siap ukur kaki Ummi dan kaki dia. Bila tengok kaki Ummi lagi besar, maka spontan aja keluar alasan: "Hahhh..tengok! Kaki Aisyah kan kecik lagi dari kaki Ummi. Mana boleh sekolah lagi.Tunggulah kaki Aisyah besar dulu macam kaki Ummi.."

Maka, bila sampai giliran si anak bongsu, Ummi Abipun dah malas nak hantar awal. Ada tak ada, tunggu je le Atiqah 6 tahun. Tapi rupanya bila kita keep dia kat rumah, Atiqah pulak yang tuntut dakwa!

Kata Atiqah : "Ummiiii....Atiqah kata, hantar Atiqah sekolah! Kan Kak Ina sekolah dah. Atiqah tak sekolah-sekolahpun lagi. Eiiii Ummi ni..!!!" Siap cekak pinggang lagi dia. Waduh! Dahsyatnya arahan Atiqah. Ni tak boleh jadi ni...



Inilah Kak Ina, sepupu sepermainan Atiqah. Hanya sebulan lebih tua dari Atiqah. Kak Ina dah mula sekolah awal tahun ini. Tu le pasal Atiqah tuntut dakwa! Huhuhu...



Atiqah bersama Kak Ina yang memang pemalu. Pantang nampak Cek Su bukak kamera, terus disembunyikan kepalanya! He,he...



Tak tahan dengan 'tuntut dakwa' Atiqah, maka hari ini (22 Mac) Ummi Abi bersetuju hantar Atiqah ke sekolah. Kakak-kakaknya excited habis tengok adiknya pakai baju sekolah! Siap mintak Ummi ambik gambar pagi-pagi buta.



Wah! Biar betul Atiqah ni? Nampak confident habis!



Tak cukup posing depan, posing sisi pulak! Bukan apa, sebab tadi tak nampak beg sekolahnya...



Sampai di luar rumahpun, kakak-kakaknya masih duk bagi motivasi kat si-adik. Macam-macam pesanan! "Adik jangan nangis nanti bila Ummi Abi tinggal adik kat sekolah,ya." "Bibik tak tunggu adik tau! Kakakpun dulu macam tu juga. Adik nanti duduk dengan kawan dan cikgu je. Jangan nangis pulak." Bla, bla, bla, bla, bla....he,he...senang kerja Ummi. Dah ramai motivator untuk adiknya...



Fuh! Tengok pada wajahnya, ada harapan ni. Mudah-mudahan tak jadi macam kakaknya, tak sempat Ummi balik, dah tarik baju dan tudung Ummi nak ikut balikkkkkk! Huwaa....



Akhirnya sampai jua ke sekolah idaman Atiqah..PASTI Al-Mawaddah,Kg.Tok Ku! Sampai-sampai je, murid-murid tengah baca doa. Atiqah dengan selambanya melangkah masuk ke dalam dan beratur di depan sekali bersama-kawan-kawan barunya! Biar betul...?



Dan di saat Ummi melambaikan tangan untuk meninggalkannya, Atiqah menghadiahkan Ummi dan Abi sebuah senyuman yakin..'Saya Boleh'!



Oh Atiqah! Setengah jam lagi Ummi akan ke PASTI untuk mengambil Atiqah dan mendengar cerita Atiqah. Seronokkah dia atau menangiskah dia bila ditinggalkan? Mampukah Atiqah memecahkan rekod abang-abang dan kakak-kakaknya bersekolah seawal usia 5 tahun??? Huhuhu..tunggu dan lihat...!!!

*************************************************************************************

6 ulasan:

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Assalamualaikum..

Akak..apa khabar?..lama tak tinggalkan jejak di sini...:)
Wahh..comel2nya anak2 akak nak pi sekolah..:)

Melihat pada wajah Atiqah, insyaAllah huda yakin Atiqah mampu pecah rekod abang2 dan kakak2nya..hehehehe...huda tunggu entri akak seterusnya...:)

Salam sayang buatmu...:)

Ummu Najah berkata...

Salam kenal. Wah, Atikah memang nampak confident!

Baity berkata...

Akak...
Macamana Atiqah?
Berjaya x?

niza berkata...

salam kak...wahh!!muka konfiden nak gi sekolah...bagus2...

kin hashim berkata...

tahniah buat atiqah!

widys berkata...

assalamualaikum,kak ummi
atiqah comel sgt..suka tgk muka atiqah..