Selasa, 3 November 2009

25 Rawatan Untuk Pesakit: Siri 20

Assalamualaikum.

Akhir-akhir ini ummi seringkali menerima aduan dari pesakit yang boleh dikategorikan dalam lingkungan aduan penyakit wahmi atau penyakit yang disangka. Ianya bukan penyakit hakiki, bahkan ia hanyalah sangkaan semata-mata. Entahlah, mungkin kerana masyarakat kita sekarang ini terlalu terdedah kepada data maklumat mengenai penyakit dari pelbagai sumber. Maka sedikit demi sedikit ianya telah menyebabkan individu-individu tertentu merasai bahawa penyakit itu ada pada dirinya. Jangan terkejut kalau Ummi katakan terdapat sesetengah pengunjung di Klinik Ummi merasa berang apabila kita memaklumkan kepadanya bahawa dia sebenarnya sihat,tidak perlu risau dengan apa yang disangkanya. Malah ada sesetengahnya yang seolah-olah memaksa doktor untuk membuat diagnosis kanser terhadap diri beliau! MasyaAllah…..

Siri 25 Rawatan Hakiki Untuk Pesakit kali ini membawakan pendedahan kepada kita terhadap jenis penyakit wahmi ini. Jom sama-sama kita hayati dan mengambil pengiktibaran daripadanya….

*************************************************************************************

Penyakit terbahagi kepada dua bahagian. Pertama penyakit hakiki atau sebenar dan kedua adalah penyakit yang disangka atau wahmi.

Bagi penyakit hakiki, Tuhan yang maha bijaksana lagi maha mulia menjadikan penawar bagi setiap penyakit. Penawar itu disimpannya di dalam khazanah farmasinya yang agung iaitu mukabumi ini. Penawar-penawar itu memerlukan penyakit.

Tuhan menciptakan setiap penyakit ada ubatnya. Oleh itu, menggunakan penawar bagi tujuan perubatan adalah dibenarkan. Tetapi kita mesti mengetahui penyembuhan dan kesan ubat tidak berlaku melainkan daripada Tuhan.

Sebagaimana Tuhan mengurniakan penyakit, begitulah juga Dia mengurniakan penyembuhan. Seorang muslim mesti berpegang teguh dengan tunjuk ajar dan arahan doktor yang pakar. Ia adalah rawatan yang penting, kerana kebanyakan penyakit lahir daripada penggunaan ubat yang tidak betul, tidak berpantang, tidak menghiraukan tunjuk ajar yang diberikan, boros, dosa, kebodohan dan tidak berhati-hati.

Tidak syak lagi, seorang doktor yang baik memberikan nasihat dan pesanan dalam batas sempadan yang dibenarkan. Dia juga memberikan amaran akibat daripada penggunaan ubat dengan cara yang tidak betul.

Di samping itu dia juga sentiasa menghiburkan hati pesakitnya dan memberikan pengharapan. Ini menyebabkan sesuatu penyakit yang ditanggung oleh pesakit berkurangan kerana nasihat, pesanan dan hiburan yang diberikan ole doktor.

Manakala mengenai penyakit ‘yang disangka’ atau wahmi, rawatannya yang berkesan adalah dengan ‘tidak menghiraukannya’. Kerana sesuatu ‘yang disangka’ itu dapat membesar apabila ia sentiasa diambil berat. Sekiranya ia tidak dihiraukan, ia pasti mengecil dan mengecut.

Apabila seseorang mengganggu sarang tebuan, semua tebuan berkumpul dan menyerangnya, tetapi apabila dia tidak menghiraukan sarang itu, tebuan itu pasti berpecah-pecah dan berselerak.

Sekiranya seseorang itu sentiasa bermain-main dengan khayalan, khayalannya itu pasti menjadi besar. Contohnya dengan berkhayal wujudnya seutas tali yang tergantung dalam gelap, menyebabkannya melarikan diri seperti orang gila yang dalam ketakutan.

Tetapi sekiranya dia tidak ambil peduli dengan khayalannya itu, pasti dia mengetahui apa yang disangkanya itu hanyalah seutas tali, bukannya seekor ular yang besar. Lalu dia berasa malu pada sangkaannya yang bukan-bukan.

Begitu juga dengan sakit ‘yang disangka’ ini, sekiranya banyak dan membesar, ia pasti bertukar menjadi penyakit hakiki. ‘Sangkaan’ di sisi seseorang yang sensitive dan panic adalah penyakit yang menyusahkan, kerana dia menjadikan sesuatu yang kecil itu menjadi besar.

Dengan itu kekuatan sebenarnya pasti lenyap, terutamanya semasa dia hanya menemui doktor palsu berhati keras yang tidak memiliki perasaan kasihan belas ataupun doktor yang tidak bersikap adil.

Doktor ini menghasut dan membangkitkan lagi sangkaannya sehingga seiranya dia seorang yang kaya menjadi miskin ataupun hilang akalnya, bahkan dia boleh kehilangan kesihatannya sama-sekali.

- Risalah atau wasiat ini ditulis oleh pemimpin agama, Badiuzzaman Said Nursi (1876-1960)

*************************************************************************************

Tiada ulasan: