Khamis, 29 Oktober 2009

Sempena Ulang Tahun Perkahwinanku...

Assalamualaikum.


Nukilan Pahrol Md Juoi ini kutitipkan buatmu suamiku tercinta sempena ulang tahun perkahwinan kita yang ke 16 pada hari ini, 29 Oktober 2009.

Sempena ulang tahun perkahwinan
Ingin kuimbau seribu kenangan

Sebagai bekal menuju ke hadapan

Moga hari esok kita lebih baik dari semalam

Dengan memanfaatkan hari ini
…..
yang dalam genggaman


Walau pernah kita tiba di ribuan persimpangan
Tetapi syukur, kita tak pernah hilang SATU tujuan

Sering juga kita diguris perbezaan

Namun kesetiaan kita selalu menyelamatkan
Persinggahan demi persinggahan…..

Kita tak pernah kelelahan


Usiamu adalah sungai kasihku
Setiamu adalah sumur juangku

Aku tidak akan kalah

Kerna kau sentiasa di sisi

Kau tidak akan rebah

Kerna aku sentiasa di situ…

Di hatimu!


Oh suamiku,
Kau lampu suluhku di malam kelam

Kau redup teduhku di panas membahang

Sewaktu-waktu aku tinggal keseorangan

Kau tegak setia menjadi teman


Terlalu untuk kuucapkan segala
Kerna makna cinta itu luas saujana

Dan hari-hariku akan terus berlagu setia

Kerna kau berada di sini

Di hati sentiasa!


Terimakasih tak terhingga buatmu suamiku tercinta….

*************************************************************************************

......Pernah satu ketika seorang sahabat memberitahu Rasulullah SAW akan rasa sayangnya kepada seorang sahabatnya yang lain. Rasulullahpun bertanya semula, apakah dia telah memberitahu sahabatnya itu tentang rasa kasihnya. Sahabat itu menjawab bahawa dia belum berbuat demikian. Lantas, Rasulullahpun berkata, "Pergilah kamu kepadanya dan nyatakanlah bahawa kamu mengasihinya."

Jika anda menyayangi seseorang, nyatakanlah. Lebih-lebih lagi dalam rumahtanggga. Seorang suami atau isteri harus menyatakan kasih sayang kepada pasangannya. Sayangnya ramai antara kita yang telah melakukan kesilapan. Kesilapan kita bukan kerana kita tidak menyayangi suami atau isteri, tetapi kerana kita tidak atau semakin kurang meluahkan rasa sayang itu dalam bentuk kata-kata.

Setelah usia perkahwinan semakin meningkat, kalimat-kalimat cinta sudah semakin kurang kedengaran dalam perhubungan. Ramai beranggapan mereka sudah terlalu tua untuk mengucapkan kalimat-kalimat yang lazimnya diucapkan sewaktu mula-mula berkahwin dulu. Walhal, pernyataan sayang dalam bentuk perkataan perlu dijadikan kelaziman tanpa mengira usia perkahwinan. Kalimah sayang, cinta ataupun yang seumpamanya perlu selalu diluahkan seiring rasa sayang yang juga sepatutnya bertahan dan terus bertambah dalam perkahwinan.

Usahlah terlalu lokek dengan kata-kata yang membelai, memujuk, bersimpati, menyayangi isteri atau suami. Pengaruh kata-kata sangat besar dalam kerukunan rumahtangga. Jika sebutir kalimat yang buruk boleh membawa kehancuran, begitu juga sebaliknya, kalimah yang baik boleh membawa kebahagiaan dalam rumahtangga.

Jangan sekali-kali beranggapan bahawa cukup rasa sayang yang bersemi di hati, tidak perlu diluahkan lagi. Sebaliknya carilah masa yang sesuai dan ketika yang baik untuk meluahkannya.....

- Sedutan dari buku Satu Rasa Dua Hati tulisan Pahrol Mohd Juoi -

*************************************************************************************

6 ulasan:

wfaiziah berkata...

Salam K Han..
Selamat Ulang Tahun perkahwinan ke 16.
Semoga bahagia dunia dan akhirat hendaknya.
Kami pun bulan oct jgk...20/10/00. yg ke 9 baru...masih muda usia perkahwinan kami...:)

Ummu Husna berkata...

Salam, Kak Ummi.

Lamanya tak meninggalkan jejak kat sini :)

Selamat Ulangtahun Perkahwinan ke-16. Kullu'amin wa antum bikhair.

Semoga Kak Ummi dan suami terus melakar bahagia dalam setiap langkah kehidupan berumahtangga.

Ina tumpang seronok membaca setiap cerita Kak Ummi. Banyak penagajaran dan teladan yang dapat Ina perolehi.

Terima kasih kak Ummi..saaaayang akak :)

Damitri berkata...

Salam Kak Han...

Selamat Ulang Tahun perkahwinan yang ke-16....semoga terus bahagia dan akhirat..

Teruskan Perjuangan..

ummubalqis berkata...

salam
hepi 16th anniversary. smg cinta yang dibina kekal hingga ke syurga.
emm jap je kan dh 16 tahun. sy baru nak msk 2 tahun. silalah beri tunjuk ajar kpd kami ye. heheh

Tanpa Nama berkata...

salam,

kak ummi, saya orang baru di sini. 1st time nak buat catatan. tapi..selalu jugak ikuti tulisan kak.
selamat ulangtahun perkawhwinan. apa rahsianya. semoga bahagia ke akhir hayat.
shams

alqasam aka mrssalman berkata...

Askum kak han yang dikasihi dihati,

Selamat Ulangtahun

Semoga perkahwinan kak Han dan Dr Roslan bahagia, kekal barakah dan sentiasa tenang dalam mengharungi mehnah dunia.

Marriage ia a very amazing relationship. Ia mengajar kita menjadi manusia yang lebih baik, kan?

Kami berdua sentiasa mendoakan K.Han suami isteri dan keluarga. K.Han dan A.Lan memang menjadi inspirasi dan contoh buat kami.:)

Selamat memadu cinta!^^