Khamis, 9 Julai 2009

"Adik Merokok...?"

Assalamualaikum.

Sambil tangan dan segala pancaindera ligat memeriksa dan menanda borang pemeriksaan kesihatan, sambil mulut berceloteh, "adik merokok?"

"He,he,he...merokok juga doktor tapi tak derlah banyak."

"Agak-agak boleh berhenti tak dari merokok?"

"Isyhhh...payah tu doktor!"

"Setakat pengetahuan adik, apa hukum merokok ni?"

Dalam gelisah, adik tadi tetap menjawab meskipun dalam bentuk pertanyaan.

"Makruh jer kan doktor?"

"Macamana kalau doktor kata haram?"

"Isyhh..doktor mana boleh buat fatwa!"

"Kalau fatwa haram ni datang dari ulamak? Macamana pulak?"

"He,he,he...ambik yang ringan jerlah doktor. Dah ada yang cakap makruh, tak perlah."

"Okay,kalau doktor beritahu adik yang merokok ni terlalu banyak mudaratnya dan sangat membahayakan kesihatan...'fatwa' doktor ni boleh pakai tak?"

"Hah..yang tu boleh pakailah sebab doktor ni doktor,kan? Mestilah tau pasal-pasal penyakit ni."

"Aha! Kalau macam tu adik kena terimalah hujah doktor yang mengatakan merokok ni lebih menjurus kepada haram."

"Eh, apasal pulak doktor?"

"Yalah. Bukankah ulamak mensabitkan fatwa pengharaman merokok ini berdasarkan hujah bahaya dan mudarat mengikut pandangan doktor atau pakar dalam bidang penyakit?"

Kali ini dia benar-benar terdiam. Ummi mengambil kesempatan ini untuk lebih memberikan pencerahan kepadanya.

"Setahu doktor, hujah hukum makruh dibuat hanya berdasarkan 'gangguan asap rokok' kepada awam, tidak di atas hujah bahaya dan komplikasi yang diakibatkan oleh bahan-bahan yang ada dalam tembakau atau rokok itu sendiri. Kerana itulah majoriti ulamak telah meletakkan hukum merokok ini sebagai haram berdasarkan kekuatan pandangan dan hujah mereka yang pakar mengenai bahaya merokok."

Dia terus terdiam dan merenung Ummi dengan sebuah pandangan yang menampakkan suatu pencerahan. Akhirnya dia bersuara.

"Kalau gitu doktor, merokok ni memang haramlah?"

Tanpa menunggu jawapan seterusnya dari Ummi, dia bersuara lagi...

"Kalau dah haram, maknanya saya merokok ni berdosalah doktor? Isyhhh, macamana ni doktor?"

Jelas sekali wajah kerisauan mula timbul pada riak airmukanya.

"Habis tu, agak-agak adik boleh berhenti merokok tak?"

"Memang kena berhentilah kalau macam tu doktor."

"Bagusnya adik ni! Doktor teringat kisah zaman sahabat. Bila turun aja ayat yang mengatakan arak itu haram, terus sahabat-sahabat yang duk teguk arak, gi pecahkan ruyung dan tempayan arak walaupun diaorang begitu ketagih dengan arak pada masa itu. Tidak ada kompromi dan tidak ada alasan lagi dah. Yang penting bagi mereka, seruan Allah wajib disahut, larangan Allah wajib ditinggalkan. Kalau adikpun macam tu, ya Allah besarnya ganjaran pahala untuk adik tau, masyaAllah..."

Selesai pemeriksaan, adik tadi keluar dengan ucapan terimakasih yang bertalu-talu buat Ummi yang hanya mampu menyampaikan...sesungguhnya yang baik adalah dari Allah dan apa yang khilaf adalah dari kelemahan diri Ummi sendiri.

Berhenti selepas 35 tahun merokok

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto WAHIDAH

Zainal Abidin berkongsi pengalaman kejayaan beliau berhenti merokok pada kempen 'Tanpa Tembakau' di Pusat Perubatan Tropicana.

Dia seorang ikon yang popular dengan genre muzik afro-asian. Kini, sekali lagi penyanyi tanah air ini berkongsi pengalaman yang mungkin turut dialami jutaan rakyat Malaysia. Tubuh badannya yang semakin sihat walaupun mencecah separuh umur ini mengundang tanda tanya, apa resipi penjagaan kesihatannya. Ironinya, dia juga seperti orang lain, ada tabiat merokok yang memberi pelbagai impak terhadap kesihatan.

Ingin memperbaiki kesihatan diri, Zainal Abidin, 51 berjaya secara berperingkat-peringkat meninggalkan tabiat tersebut. Bekas penyanyi Headwind ini melakukannya atas inisiatif sendiri dan bukan atas desakan sesiapa.

35 tahun merokok bukan suatu rutin yang mudah untuk dilupa.

"Jika kita ingin berhenti merokok, jangan fikir tentang orang lain. Lakukan demi diri sendiri," katanya.

Seperti kebanyakan remaja hari ini, Zainal juga sudah mencuba untuk merokok pada usia awal iaitu ketika berumur 13 tahun.

Berkongsi pengalaman, pada awalnya Zainal pernah cuba berhenti merokok menggunakan sejenis ubat kapsul tetapi hanya separuh jalan.

Kini setelah berhenti merokok berperingkat-peringkat, dia dapat bertahan selama tiga tahun untuk tidak merokok sehingga sekarang.

Zainal mengakui, ia memberi kesan yang baik kepada kesihatan.

Malah, katanya, dia semakin seksi selepas berhenti merokok.

"Mungkin pada awal, kita tidak dapat rasa kesan buruknya. Namun lama-kelamaan, kita akan tahu sendiri. Bayangkan dulu saya boleh menyanyikan 44 buah lagu tanpa henti selama empat jam," katanya di majlis ceramah sempena kempen Tanpa Tembakau anjuran Pusat Perubatan Topicana, Kota Damansara baru-baru ini.

Lebih mengejutkan penyanyi yang tidak pernah diserang penyakit ini, diuji apabila dia tiba-tiba diserang penyakit jantung kira-kira tiga bulan lalu.

"Doktor mengesahkan ketika itu arteri utama jantung saya ada masalah serius. Akhirnya, saya akur untuk menjalani pembedahan membesarkan saluran arteri saya. Mungkin sebelum ini, Alhamdulillah saya dianugerahkan kesihatan yang baik walaupun merokok. Namun, pengalaman ini benar-benar menguji saya sekeluarga," katanya yang menjalani rawatan jantung di Pusat Perubatan Pantai, Bangsar, Kuala Lumpur.

Dengan perlahan dia menambah, punca sebenar penyakitnya adalah kerana terlalu lama merokok.

Sebelum diserang penyakit berbahaya ini, Zainal sering mengalami sesak nafas namun kerana faktor persekitaran, dia tidak berhenti merokok.

"Ternyata sebagai artis bukan mudah untuk berhenti merokok. Apatah lagi dikelilingi dengan ramai perokok. Bayangkan 50 peratus rakyat Malaysia adalah perokok. Sebab itulah ramai yang mudah termakan pujuk untuk menghisap semula. Tapi kita perlu berazam untuk mencuba. Hakikatnya, mencegah lebih baik daripada merokok," katanya.

Zainal mengakui banyak perbezaan dan kebaikan berhenti merokok.

"Kini saya dapat rasakan makanan lebih sedap. Bukan itu sahaja diri sendiri lebih selesa. Jika dulu kulit kepala, rambut dan badan kering. Saya masih ingat lagi dulu baju saya tidak boleh dipakai berjam-jam. Jika tidak kulit saya akan bermasalah sehingga keluar panau," jelasnya.

Nasihat Zainal kepada orang ramai yang tidak menghisap rokok, janganlah cuba untuk merokok.
Dia mengumpamakan ia sebuah hubungan yang susah untuk bercerai kerana jalinan ini tiada istilah talak.

Tip berhenti merokok:

1. Buat keputusan untuk berhenti merokok dan maklumkan kepada ahli keluarga dan sahabat anda. Perasaan mahu berhenti merokok akan menjadi lebih mudah dengan sokongan serta galakan mereka.

2. Buang semua rokok, mancis, pemetik api dan bekas abu rokok


3. Belajar menolak tawaran orang lain untuk merokok. Jauhi orang yang sedang merokok


4. Tarik nafas panjang-panjang untuk menenangkan perasaan, minum air sejuk atau mandi sekiranya berasa gian untuk merokok.


5. Kuatkan semangat anda. Jangan mudah menyerah kalah


6. Minum lebih banyak air, elakkan minuman keras, kopi dan lain-lain minuman yang boleh merangsang anda untuk merokok


7. Makan lebih banyak sayur-sayuran serta buah-buahan


8. Libatkan diri dengan hobi atau kegiatan luar seperti berenang, berjalan, joging dan sebagainya untuk memenuhi masa lapang.


*************************************************************************************

5 ulasan:

azniza berkata...

ASSALAMUALAIKUM KAK HAN..baguslah adik tu terus sedar merokok tu berdosa...saya duk gunak pakai cara yang sama ntah berapa puluh orang pesakit dah..tersengih jer..tak der rasa berdosa pun buat benda yang haram...

Kak Han berkata...

Wkmslm Ja.He,he..tu cerita yang positif dengan nasihat kita kasi,dik.Ibarat kata,dalam seribu,adalah sorang.Yang lain tu tak usah cakap ah,fuh!Berbuih mulutpun,muka selamber jer..huhu.Namun itulah mehnah dalam perjuangan.Yang penting,kita terus dan terus berjuang.Usah berputus asa.Hidayah,hanya Allah yang berhak ke atasnya.Mudah-mudahan mereka akan sedar dan kita akan tetap istiqamah...

An berkata...

kak,, nak tau apa yang best tentang saya...?

saya tak merokok...

best tak sy

Hidet berkata...

saya pon x merokok..
sebab apa saya x merokok?
wife x kasi merokok...huhu
(takut bini lah katakan)

ilina berkata...

Terima kasih banyak Dr Ummi...boleh kongsikan dengan anak murid di sekolah nnti..sama mcm adik pesakit tu...pandai beri macam-macam hujah