Isnin, 26 Mac 2012

Mari Berniaga Dengan Allah...

Assalamualaikum.

Nak dengar lagi tak kisah para dermawan? Ummi suka baca kisah-kisah para dermawan. Bukankah Allah telah menjanjikan pelbagai kelebihan buat para dermawan, bukan sahaja di akhirat sana tetapi juga di dunia ini lagi tapi kita sebagai insan yang lemah seringkali dilalaikan oleh bisikan syaitan dengan rasa keraguan untuk menderma. Tidak inginkah kita menjadi jiran Nabi di syurga sebagaimana yang dijanjikan buat para dermawan?

Hari ini Ummi nak bercerita kisah betapa dermawannya sahabat Nabi, Usman bin Affan....

Usman bin Affan merupakan salah seorang sahabat yang dijanjikan Allah akan masuk syurga tanpa dihisab. Di samping memiliki budi pekerti yang mulia, beliau adalah seorang yang sangat dermawan. Sejak belia lagi beliau merupakan seorang ahli perniagaan yang kaya raya. Tetapi setelah memeluk Islam seluruh hartanya didermakannya untu kepentingan perjuangan Islam.

Semasa Abu Bakar as-Siddiq memerintah sebagai khalifah pertama setelah kewafatan Rasulullah. satu kemarau panjang telah melanda tanah Hijjaz. Ramai orang yang kelaparan kerana kesukaran mendapatkan bahan makanan. Dalam keadaan itu Usman bin Affan telah datang dengan barang perniagaannya berupa 500 tan gandum yang diangkut oleh 100 ekor unta.

Melihat kedatangan khalifah perniagaan Usman, seluruh pedagang di Kota Madinah menyambutnya. Masing-masing menawarkan harga yang tinggi untuk membeli gandum tersebut. Dalam hati mereka telah membayangkan keuntungan yang diperolehi daripada berniaga gandum di masa orang ramai memerlukannya. Seorang peniaga menawarkan harga dengan berkata: "Saya tawarkan harga dua kali ganda." Usman menjawab: "Bolehkah kamu tawarkan harga lebih tinggi?" Maka peniaga yang lain menjawab: "Ya, saya berani membeli dengan harga tiga kali ganda." Usman menjawab: "Saya mahu harga yang lebih tinggi." Dijawab oleh seorang peniaga: "Saya tawarkan harga empat kali ganda." Usman berkata: "Saya mahu yang lebih tinggi lagi." Maka para peniaga gandum itupun menyerah kalah.

"Usman, itulah harga tertinggi yang boleh kami tawarkan kepadamu. Kalau lebih tinggi lagi tentu kami tidak mendapat keuntungan apapun." Maka Usman menutup perbualan itu seraya berkata: "Dengarlah olehmu semua. Allah menawarkan kepada saya ganjaran berkali-kali lebih banyak daripada apa juga yang kamu tawarkan. Sesungguhnya gandum ini telah saya ikhlaskan untuk membantu penduduk Hijaz yang sedang kelaparan. Maka dalam hal ini saya hanya mahu berniaga dengan Allah. Sebab dalam al-Qur'an Allah telah menawarkan harga 700 kali ganda atau lebih sebagai balasan bagi orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah."

Mendengar jawapan itu, para peniaga gandum itu berasa sedar dan malu. Mereka pergi meninggalkan Usman sambil beristighfar memohon ampunan Allah SWT kerana telah bersikap tamak. mereka juga menyesal kerana telah berniat mengambil peluang atas kesusahan penduduk Hijaz.

Demikianlah mulianya hati sahabat Nabi ini. Kalau dahulu dia berniaga dengan manusia untuk mendapatkan keuntungan dunia, maka setelah Islam dia hanya mahu berniaga dengan Allah untuk memperoleh keuntungan akhirat. Kehebatan peribadinya yang mulia ini menyebabkan dirinya telah dilantik sebagai Khalifah Islam yang ketiga menggantikan Umar bin al-Khattab.

Kesungguhan Usman dalam mendermakan hartanya di jalan Allah tidak menjadikannya jatuh miskin. Bahkan setelah itu perniagaannya bertambah maju dan rezekinya bertambah murah. Tetapi semakin bertambah rezekinya, semakin kuat pula beliau berderma di jalan Allah. Hingga pada suatu hari semasa peperangan di tabuk, usman telah mendermakan hartanya sehingga cukup untuk membiayai satu pasukan perang, lengkap dengan persenjataan dan makanannya.

Alangkah bahagianya Usman bin Affan. Di dunia dia dimuliakan Allah dengan harta. Di akhirat pula dia memuliakan dirinya dengan banyak menderma semasa di dunia.

Nah! Bagaimana pula kedudukan kita berbanding kedermawanan Usman bin Affan? Marilah sama-sama kita berdoa agar kita dijauhkan daripada sifat bakhil, kedekut, berkira dan kikir. Yakinlah, bersedekah tidak pernah membuat manusia jadi papa kedana. Ia makin memudahkan kehidupan. Janji Allah sentiasa benar!

3 ulasan:

ogyep yummy mellow berkata...

Tkasih Ummi, Belajar lagi ogyep hari ni... Alhamdulillah..

Tanpa Nama berkata...

Hi, guantanamera121212

Unknown berkata...

Assalamualaikum....Jazakaullahhuhoiran....Isi kandungan yang bermanfaat dan amat bernilai memotivasikan amalan untuk akhirat....