Khamis, 22 Mac 2012

Ambillah Tanganmu Kembali

Assalamualaikum.

Hari ini Ummi nak bercerita satu kisah yang bertujuan untuk menggalakkan diri Ummi sendiri serta sahabat-sahabiah di luar sana agar sentiasa bersedekah. Tajuk ceritanya berbunyi : Ambillah Tanganmu Kembali.

Ceritanya berbunyi begini (hehe...lama tak jadi penglipur lara) :

Satu kemarau panjang telah melanda negeri Bani Israel. Rumput-rumput yang kering telah lama menantikan datangnya hujan yang tidak kunjung tiba. Angin kering musim kemarau pula membuatkan tanaman tidak berbuah. Pada masa itu semua orang hidup dalam kesusahan. Bekalan makanan semakin hari semakin kurang.

Dalam keadaan seperti itu, ada seorang fakir datang dari rumah ke rumah meminta sedekah. Suatu hari dia berhenti di pintu rumah seorang kaya. Dia mengetuk pintu rumah orang itu seraya berkata : "Berilah saya sedekah meskipun hanya sebuku roti." Tapi orang kaya itu tidak mempedulikan permintaan orang fakir itu. Dia mengulang kembali permintaannya sehingga tiga kali.

Tiba-tiba anak perempuan orang kaya itu keluar daripada rumah sambil membawa beberapa buku roti yang masih hangat. Meskipun ayahnya yang kaya itu bakhil, tapi anak perempuannya sangat baik hati. Dia tidak tahan melihat ayahnya membiarkan seorang peminta sedekah berdiri di depan pintu rumah.

Kebaikan hati perempuan itu rupanya disalah mengerti oleh ayahnya. Melihat anaknya memberikan roti kepada pengemis itu, dia berasa sangat marah. Dia telah mengingatkan anaknya agar tidak melayan para pengemis yang datang ke rumah mereka. Pada masa itu dia berasa anaknya itu telah menderhaka kepada perintahnya. Dia tidak dapat mengawal amarahnya lalu dia memotong tangan anaknya itu.

Allah SWT murka dengan perbuatan lelaki bakhil itu. Selepas peristiwa itu perniagaannya merosot dan dia menjadi muflis. Hartanya habis hari demi hari sehingga dia menjadi miskin. Tidak lama selepas itu dia mati dalam keadaan hina. Perempuan yang cantik itu terpaksa meminta sedekah untuk menyambung kehidupan. Dia berjalan dari rumah ke rumah dengan tangan yang kudung.

Pada suatu hari perempuan itu meminta sedekah di rumah seorang yang kaya. Ibu kepada orang kaya itu keluar rumah. Hatinya hiba melihat perempuan secantik itu terpaksa meminta sedekah dari rumah ke rumah. Dia mempelawa perempuan itu masuk ke rumahnya. Setelah berbual beberapa lama ibu itu teringat bahawa inilah anak perempuan yang telah dipotong tangan oleh ayahnya kerana bersedekah kepada seorang fakir. Dia menjadi semakin simpati kepadanya dan tertarik kepada budi pekertinya yang baik. Maka diapun berniat mengahwinkan anak perempuan itu dengan anak lelakinya.

Majlis perkahwinanpun berlangsung dengan meriahnya. Ibu lelaki yang kaya itu membelikan baju-baju yang cantik serta perhiasan untuk menantunya yang solehah. Setelah itu dia menghidangkan makanan untuk kedua-dua pengantin baru itu. Semasa makan anak perempuan itu hanya mengeluarkan tangan kirinya sahaja. Hal ini membuat suaminya berkata kepadanya :

"Setahu saya kamu adalah seorang yang berbudi bahasa. Tentapi mengapa kamu makan dengan tangan kiri. Keluarkanlah tangan kananmu." Tentu sahaja isterinya tidak boleh memenuhi permintaan suaminya itu kerana malu dengan tangan kanannya yang kudung itu. Suaminya sekali lagi meminta agar isterinya mengeluarkan tangan kanannya.

Dalam keadaan yang cemas itu, tiba-tiba isterinya mendengar satu suara dari langit bagai berbisik ke telinganya.

"Keluarkanlah tanganmu wahai hambaKu. Sesungguhnya dahulu engkau telah memberikan roti kerana Aku. Maka tidak ada sebab bagiKu untuk tidak mengembalikan tanganmu."

Wanita itu lantas mengeluarkan tangannya dan dengan kuasa Allah tangan itu kembali menjadi sempurna. Ibu kepada lelaki itu bersyukur sambil menitiskan air mata. Anaknya hairan melihat ibunya menangis. Maka ibunya bercerita bahawa tangan isterinya itu sebenarnya telah dipotong oleh ayahnya kerana bersedekah kepada seorang pengemis. Tetapi dengan kekuasaan Allah tangan itu kini dikembalikan kepadanya. Mendengar cerita itu bertambahlah kecintaan suami kepada isterinya. Dan merekapun hidup bahagia melahirkan anak-anak yang soleh dan rajin menderma.

1 ulasan:

ogyep yummy mellow berkata...

Salam Perkenalan buat Ummi... Dah penat2 di dapur, singgah jap kat klinikummi untuk sedikit tazkirah... Alhamdulillah.. TQ.