Khamis, 15 April 2010

Happy Birthday, Angah!

Assalamualaikum.

Happy Birthday, Angah!

Hari ni, 15 April 2010 - genap usia Angah 13 tahun. Ya Allah...hanya doa yang mampu Ummi titipkan buat anak Ummi tersayang nun jauh di bumi Mesir.

Angah;

Jaga diri Angah baik-baik, ya. Jaga solat di awal waktu dan selalulah solat berjemaah. Peliharalah akhlak Angah. Kekalkan sifat-sifat mahmudah dan buangkan segala sifat-sifat mazmumah.

Umur yang Allah anugerahkan buat kita ini biarlah kita habisi dalam ketaatan kepadaNya. Angah beruntung kerana tergolong dalam golongan insan yang sentiasa berada dalam majlis ilmu. Kembara Angah, kembara ilmu. Para malaikat akan sentiasa membentangkan sayapnya buat para pencinta ilmu.

Ummi bersyukur dianugerahkan Allah anak-anak yang taat dan soleh. Sungguh ianya rezeki yang teramat-amat bernilai buat Ummi dan Abi.

Teruslah berjuang, wahai anakku. InsyaAllah, doa dan keredhaan Ummi sentiasa bersamamu. Walau kita terpisah antara benua dalam usia Angah yang masih terlalu muda, namun Ummi percaya Angah tetap hebat! Hebat di mata dunia dan hebat di sisi Allah SWT...InsyaAllah...

Ummi bingkiskan kembali di sini post Ummi di hari kelahiran Angah yang ke-12 (tahun 2009). Sungguh gambar-gambar itu menjadi kenangan yang amat bermakna buat Ummi...

*************************************************************************************

Assalamualaikum.

Hari ini (15 April 2009) genap usia Angah (Anas) 12 tahun. Detik kelahiran yang mengundang seribu kenangan...

Angah lahir di kala usia kandungan baru menjangkau 29 minggu. Satu tempoh yang terlalu awal dengan risiko yang teramat besar. Jarang sekali bayi dapat bertahan hidup dalam tempoh pramatang ini. Namun dengan kekuasaan dan kebesaran Allah jua, Angah lahir hidup dengan berat lahir hanya 1.25 kg! Subhanallah...seandainya Engkau berkehendakkan sesuatu perkara itu terjadi, maka ia pasti akan terjadi!

Walau Ummi terpaksa bertarung nyawa dengan pembedahan kecemasan akibat pendarahan yang berterusan, namun berita yang dibisikkan ke telinga Ummi bahawa bayi yang Ummi lahirkan secara LSCS berjaya diselamatkan, telah memadamkan segala keperitan dan kepayahan. "Syukur yang tidak terhingga kepadaMu ya Allah. Sungguh anugerah yang Engkau kurniakan buatku ini tidak ada nilai dan taranya..."

2 by you.

69 hari Angah bertarung nyawa di dalam incubator. Hampir setiap hari
Ummi berulang-alik ke hospital yang jaraknya 45 km dari tempat kediaman.
Biar susah dan perit sekalipun berulang-alik sejauh itu dalam tempoh
pantang, namun demi setitik susu yang cuba disuapkan untukmu anakku,
Ummi & Abi sanggup melakukan apa sahaja...

3 by you.

Dek kerana terlalu kecil saiz Angah, tidak ada sesiapapun yang
berani memangku kecuali Ummi & Abi. Entah berapa puluh
jenis antibiotik yang dimasukkan ke tubuh Angah, namun
jangkitan demi jangkitan tetap berlaku akibat ketidakmampuan
tubuh yang kecil ini melawan jangkitan...

4 by you.

Setelah 69 hari lamanya bertarung, dengan keizinan dan
kehendak Allah, Angah akhirnya 'bebas'...! Along yang telah
sekian lama menunggu kepulangan Angah, lagaknya tak ingin
lagi berpisah dengan adik kesayangan. "Celik dan pejam,
biarlah kita bersama adikku..."

5 by you.

Oh Angah! Seandainya ditukar dengan harga jutaan nilai dunia
inipun tak akan sepadan dengan nilai nyawa yang dikurniakan
Allah buatmu...

6 by you.

Bermula dengan kelahiran yang mengundang pertarungan
nyawa, Angah kini sudah mampu merangkak...Subhanallah!

7 by you.

Walaupun agak lewat dari kanak-kanak biasa
(akibat kelahiran pramatang), namun perkembangan
pembesaran Angah sudah dikira amat baik.

8 by you.

"Cak Angah!"...bahagianya Ummi mendengar gelak tawamu...

9 by you.

"Ummi! Adik dah pandai berdiri...!"

10 by you.

"Hari ni Angah nak berlatih jalan sambil bawa beg pulak Ummi!"

11 by you.

"Cepat Abi, dah azan tu! Angah nak ikut gi masjid juga..."

12 by you.

Ha,ha,ha...Angah panjat kerusi sambil pijak seluarnya
sendiri. Sudahnya, terlondeh terus!

15 by you.

Senyuman yang sungguh membahagiakan hati Ummi
dan Abi.

21 by you.

Angah pada usia 4 tahun...

16 by you.

Ya Allah..pejam-celik, pejam-celik, dah besar rupanya anak
keduaku ini...

17 by you.

Angah di usia 10 tahun : Walaupun lahir pramatang,
namun kematangan selepas lahir cukup terserlah...

18 by you.

'Angahlah satu-satunya adik lelaki Along dan Alonglah satu-
satunya abang Angah. Susah dan senang, kita tetap bersama, InsyaAllah...'

19 by you.

Hari ini genap usia Angah 12 tahun...terasa baru semalam
Ummi melahirkanmu...

P1020904 by you.

Selepas tahun ini Angah mungkin tak berpeluang lagi meraikan
hari ulangtahunnya di sini. Namun di manapun jua anak-anak
berada, doa dan redha Ummi Abi tetap bersamamu, anak-
anakku...

IC by you.

Hari ini juga Angah mendaftar untuk mendapatkan kad
pengenalan diri...semoga Angah akan lebih mengenali siapa
dirinya di sisi Allah...

IC 2 by you.

Pentingnya IC di dunia ini, tiada siapa yang menafikan.
Ke mana-manapun, ia perlu dibawa sebagai pengenalan
terhadap diri kita sendiri. Namun di akhirat sana, kad ini tidak
lagi diperlukan kerana Allah Yang Maha Berkuasa telah cukup
mengenali siapa diri kita...

20 by you.

Ya Allah ;
Panjangkanlah usia anakku ini dalam keberkatan
Terangilah hatinya
Teguhkanlah imannya
Bagusilah amal perbuatannya
Lapangkanlah rezekinya
Dekatkanlah dia menuju kebaikan
Jauhkanlah dia dari keburukan.

Ya Allah ;
Kabulkanlah doaku ini
Agar anak-anakku menjadi
anak-anak yang soleh dan solehah
Yang senantiasa taat kepadaMu dan
berbakti kepada kedua orang tuanya.
Amin ya rabbal ‘Alamin


6 ulasan:

Ummu Husna berkata...

Salam, Kak Ummi..

Tumpang bahagia dan gembira di ulangtahun Angah yang baru berlalu.

Semoga menjadi anak yang soleh dan musleh, ameen..

ibunoor berkata...

Salam kak ummi,

Hanya Allah SWT sahajalah yang boleh memberi ganjaran buat ibu yang sabar dan tawakkal dalam membesarkan anak-anaknya...

Semoga Angah menjadi anak yang soleh dan dapat menjamin ummi dan abinya ke syurga...insyaAllah...

H20 berkata...

Salam,
tumpang tanya, angah di Mesir skola kat sana kerr..
time kasih

Aanas berkata...

salam kak ummi..
terserempak dengan blog kak ummi masa surf blog ummu husna.. rasa terharu sangat baca kisah angah ni.. sebab saya pun ada anak pramatang yang lahir 32 minggu, 1.1 kg, akibat preeclampsia.. now ni tengah risau jugak, sebab anak bongsu saya ni hari ni dah setahun, tapi masih belum merangkak.. dia cuma army crawl jer, dan memanjat berdiri.. boleh saya tahu, angah berjalan umur dia berapa bulan?

Kak Ummi To Aanas berkata...

Salam.

Aanas...Kak Ummi dah ingat-ingat lupalah bila angah boleh berjalan tapi tak silap Kak Ummi dalam lingkungan umur setahun setengah jugak..InsyaAllah anak Aanas nanti akan membesar dengan baik.Amin.Kak ummi doakan...

Aanas berkata...

Salam kak ummi.
InsyaAllah...