Selasa, 15 September 2009

Tetamu Ramadhan

Assalamualaikum.

Bermula perkenalan di shoutbox, akhirnya akrab menjadi saudara seIslam, seperjuangan. Alhamdulillah kali ini Ummi sekeluarga menerima tetamu Ramadhan istimewa dari Kelantan, 3 beradik ustaz yang disegani.

Terimakasih tak terhingga buat Ustaz Bani dan abang-abangnya di atas kesudian bertandang dan menambahkan keberkatan ke atas kami sekeluarga. Bukankah tetamu itu membawa berkat? Apalagi dengan kesudian mereka untuk berbuka puasa ala kadar di teratak usang kami, Alhamdulillah.

Semoga tak serik hendaknya untuk bertandang lagi, ya dik...

Ust Bani (berbaju hitam) mula singgah di shoutbox blog Ummi dengan pelbagai soalan yang pelik wal melik..hihihi. Apa tak peliknya, ada ker patut ditanyanya Ummi macam-macam soalan agama, walhal Ummi ni bukan pakar bidang agama. Namun dari situlah akhirnya, ukhuwwah terbina, persaudaraan terikat, walau Ust Bani berada nun jauh di Jordan demi seteguk ilmu.

Semoga persahabatan ini akan terus berkekalan dan menjadi asbab agar diri-diri ini dinaungi Allah kelak pada hari yang tidak ada naungan selain naungannya iaitu hari akhirat.

Dari Nabi SAW, baginda bersabda:

“Ada tujuh golongan yang bakal dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya, pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya, yaitu: Pemimpin yang adil, pemuda yang tumbuh dengan ibadah kepada Allah (selalu beribadah), seseorang yang hatinya bergantung kepada masjid (selalu melakukan shalat berjamaah di dalamnya), dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, seseorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk beRzina), tapi ia mengatakan: “Aku takut kepada Allah”, seseorang yang diberikan sedekah kemudian merahsiakannya sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kanannya, dan seseorang yang berdzikir (mengingat) Allah dalam kesendirian, lalu menitiskan air mata dari kedua matanya.”

(HR Bukhari)


*************************************************************************************

1 ulasan:

rabbani berkata...

salam... aduyai akak... heheh lama tak menhjenguk blog akak nih.... rupanya dah ada terpampar gambar kitorang... hikhik terima kasih utk akak kerana kesudian menerima kami sebagai tetamu dan membekalkan sedikit alas perut yg cukup istimewa biar sederhana tapi best...... siap ada dadih lagi hikhikhik....