Khamis, 10 September 2009

"Alhamdulillah..."

Assalamualaikum.

Alhamdulillah hari ini serentak Kakak Amirah dan Adik Aisyah khatam al-qur’an, tepat sebagaimana janji mereka sewaktu diberikan hadiah naskhah al-qur’an sebagai penghargaan di atas kecemerlangan mereka dalam OTI 4…

“Kakak dan Aisyah janji akan khatam al qur’an dalam bulan Ramadhan, guna al-qur’an comel hadiah dari Ummi dan Abi ni. Eiiii sukanya dapat qur’an ni…”

Memang Kakak Amirah dan Adik Aisyah berkenan betul dengan al-qur’an milik Ummi, hadiah dari Abi semasa hari lahir Ummi tahun ini. Sampaikan diaorang siap buat permohonan, “Kalau kakak dan Aisyah dapat nombor 1 dalam ujian OTI 4 nanti, Ummi kasilah hadiah al-qur’an macam yang Abi kasi kat Ummi tu, ya.”

Hari ini Ummi rasa sungguh terharu dengan kesungguhan mereka. Kakak, sejak umurnya 7 tahun, pasti akan khatamkan al-qur’an di bulan Ramadhan dan Aisyah, inilah kali pertama berjaya mengkhatamkan al-qur’an dalam usianya 7 tahun, juga di bulan Ramadhan. Alhamdulillah…


Macamana pula dengan Adik Atiqah (5 tahun) yang paling bongsu? Dah nampak kakak-kakaknya ngaji berterusan, naik semangatlah juga dia. Orang lain ngaji, diapun nak ngaji. Alhamdulillah, Ramadhan ni Atiqah dah boleh baca sampai Iqra’ 3. Mula-mula ajar Atiqah dulu, setiap hari Ummi kena sediakan cop yang bertulis “Bagus”, “Ada Peningkatan” dan macam-macam lagi. Setiap kali habis baca satu round, satu kali cop. 2 round, dua kali cop sampai penuh buku Iqra’ tu dengan cop! Aduhai…

Rupanya kaedah cop ni buatkan Atiqah bersemangat! Nak cop banyak, kena baca banyak kali. Itulah formulanya…he,he,he.

Tapi akhir-akhir ni, Alhamdulillah, keseronokan membaca al-qur’an tidak lagi disebabkan faktor cop. Atiqah dah malas nak ‘main-main’ dengan cop tu. Tak ada cop pun, Atiqah dah tak kisah. Target Atiqah, Atiqah nak cepat habiskan Iqra’ supaya Atiqahpun boleh dapat hadiah naskhah al-qur’an yang cantik macam Kakak Amirah dan Kak Aisyah…

Oh anak-anakku, semoga kalian hidup dan membesar dalam bimbingan al-qur’an…

Harapan Ummi, biarlah di dunia ini Ummi tidak dihiasi dengan gemerlapan intan permata sekalipun kerana Ummi dan Abi kepingin sekali untuk merasai perhiasan di akhirat nanti yang sama sekali tidak dapat ditukarganti dengan lipatankali ganda harta dunia sebagai ganjaran di atas anak-anak yang mempelajari al-qur’an…(rujuk di sini)

Telah bersabda Rasulullah S.A.W :

"Belajarlah kamu akan Al-Qur'an, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya."

*************************************************************************************

5 ulasan:

Werdah berkata...

Salam,

Alhamdulillah, maasyaAllah.

kakchik berkata...

Salam Ramadhan kak ummi. Tahniah untuk Amirah dan Aisyah kerana berjaya khatam Qur'an dalam bulan ni. Bangganya terasa, hehe tumpang bangga. Malu pun ada sebab chik pun belum khatam lagi ni. Insyaallah sempat.

hans berkata...

wah,syukur....
kecik2 dah khatam
minta2 mereka jadi anak yg berguna untuk keluarga,agama dan bangsa
amin

日月神教-任我行 berkata...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛

鐵板豆腐Fay berkata...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社