Khamis, 3 September 2009

Belajarlah Mengawal Diri...

Assalamualaikum.

Isyhh, isyhh, isyhh...anak-anak ni, elok-elok bermain, dah berkelahi. Elok-elok bergurau, dah jadi bertekak pulak. Tak kira masa! Bukankah bulan Ramadhan ni bulan untuk kita mengubah sikap? Maka gunakanlah masa ini anak-anakku untuk belajar mengawal diri.

Kata Ustaz Saiful Islam :

"Jangan semua leteran mahu dibalas dengan leteran. Jangan semua cakap menghina mahu dibalas dengan penghinaan. Jangan semua tingkah laku yang menimbulkan kemarahan itu dibalas dengan kemarahan. Belajarlah mengawal diri, belajarlah untuk tidak melatah dan jangan bertindak mengikut rangsangan."

Semoga dengan hikmah Ramadhan ini, kuranglah pertengkaran. Kuranglah pergaduhan.

Tak mau Ummi berleter panjang di sini. Anak-anak Ummi semua dah besar-panjang. Dah boleh membezakanpun mana yang baik, mana yang buruk.

Hayatilah hadith di bawah :

“Bukanlah berpuasa itu sekadar menahan dari makan dan minum. Sesungguhnya puasa itu juga adalah menahan diri dari perkara yang sia-sia dan kotor (lucah). Jika kamu dimaki oleh seseorang atau diperbodohkannya, maka berkatalah: Sesungguhnya aku berpuasa”

[riwayat Ibn Khuzaimah dan al-Hakim / Sahih al-Targhib 1068]

Dan hayatilah juga video pendek anak muslim yang Ummi sertakan ini :



Ummi yakin anak-anak Ummi boleh berubah! Belajarlah memohon maaf dan belajarlah memaafkan. Hiasilah dirimu dengan akhlak yang mulia. Mudah-mudahan kalian mampu menjadi anak-anak yang soleh dan solehah, contoh tauladan yang terbaik...



*************************************************************************************

2 ulasan:

saffmukmin berkata...

inni so'imm!!~btl Dr Ummi.bljr mngwal marah(br je marah kt org,huhu)

An berkata...

yaa..menahan marah tu satu kejayaan kan dr Ummi. Lagipun syaitan mmg ambil kesempatan bila marah