Isnin, 4 Januari 2010

Kenangan Di Hari Pertama Persekolahan...

Assalamualaikum.

3 Januari 2010 - bermulalah sesi persekolahan anak-anak. Subuh nan dingin disambut dengan semangat yang berkobar-kobar. Awal-awal lagi, selepas solat Subuh anak-anak Ummi dah mula bersiap-siap untuk ke sekolah walhal sekolah hanya bermula pada jam 8.30 pagi. Full mentally prepared...Alhamdulillah.

Bagi Ummi, ini adalah saat paling mendebarkan kerana pada pagi ini anak bongsu Ummi, Atiqah akan mendaftar ke sekolah barunya, Tadika Islam Pintar (TISPIN). Apa tak berdebarnya, cubaan Ummi untuk menyekolahkan Atiqah pada usia 5 tahun dulu dah gagal. Entah apalah pula reaksinya kali ini.

Nampak pada gayanya, Atiqah (tengah) memang bersemangat habis nak memulakan persekolahan hari ini. Kakak dan Aisyahpun sama. Tak sabar-sabar nak ke sekolah dengan pakaian baru. Apalagi si kakak, yang dilantik jadi pengawas sekolah tahun ni.

3 dara pingitan dengan beg sekolah masing-masing. Seronok anak dara ramai ni. Pantang duk depan kamera, macam-macam gaya ler jawabnya..hehe.

Hah..jangan main-main, siap angkat jari lagi, nak sekolah punya pasal..hahaha..

Bila dah sampai ke sekolah...alamak! Jari dah angkat ke bibir tu..nampak macam ragu-ragu jer pulak? Huhuhu...

Kawan-kawan dah ramai yang selesai mendaftar.

Agak-agak, apa yang sedang difikirkan oleh si anak dan apa yang sedang difikirkan oleh maknya tu...hehehe...

Atiqah dah mula berkenalan dan bersalam-salaman dengan rakan-rakan baru...ahhh, lega sikit rasa hati Ummi...

Alamak! Sebaik saja Ummi nak beredar, Atiqah terus teresak-esak...huwaa...penangan anak bongsu...Nasib ler cikgu pandai memujuk. Sepanjang hari Ummi asyik teringatkan Atiqah.."Hai, apalah jadi anak aku kat sekolah tu. Entah panjang esak tangisnya, entah tidak..."

Balik dari sekolah...wah! Bukan main ceria lagi Atiqah. Sepanjang dalam perjalanan balik, tak henti-henti dia bercerita! Alhamdulillah...perjuangan di hari pertama selesai. Semoga Atiqah Maisarah dan anak-anak Ummi semua akan terus tabah dalam perjuangan menuntut ilmu, InsyaAllah.

*************************************************************************************

2 ulasan:

amdang81 berkata...

Agaknya mak dia masa skolah dulu pun gitu jugak kot. Nangis mula-mula masuk sekolah. Heheheh.

Kak Ummi berkata...

Woit!Mak dia dulu,nampak jer sekolah,berlari-lari masuk ke dalam tau...hihihihi...punyalah tak sabar nak sekolah ler tu kononnya...