Isnin, 23 Ogos 2010

Cerita Ramadhan...

Assalamualaikum.

Hari ni dah masuk 13 Ramadhan. Semenjak Ramadhan ni belum ada lagi post baru dari Ummi kecuali hari ini.

Ucapan Salam Ramadhanpun belum terucap lagi untuk sahabat-sahabiah pengunjung blog Ummi. Jadi alang-alang dah mula menulis ni, Ummipun nak ambil kesempatan untuk mengucapkan:

"Selamat Menyambut Ramadhan buat semua. Mudah-mudahan Ramadhan ini berjaya kita penuhi dengan amalan-amalan yang akan membawa pengampunan Allah terhadap dosa-dosa kita yang telah lalu."...Ameen.

Mercun Oh Mercun

Dah dengar berita semalam pasal letupan mercun yang membawa kepada kematian seorang kanak-kanak tadika?

Kejadian yang berlaku ni dekat sangat dengan Klinik Ummi. Masa letupan tu berlaku, Ummi yang berada di bilik rawatan ni pun terkejut sakan. Punyalah kuat bunyinya beserta dengan gegaran sekali. Macam ada letupan bom atom!

Tapi lepas tu senyap aja macam tak ada apa-apa berlaku. Ummipun balik rehat tengahari di rumah macam biasa. Sesampainya Ummi di klinik untuk sesi petang, barulah dengar cerita rupa-rupanya letupan kuat tadi merupakan letupan mercun di stor mercun yang membawa kepada kematian seorang kanak-kanak dan kecedaraan parah 2 pemuda.

Dengar ceritanya, salah seorang pemuda yang menjadi mangsa tersebut adalah merupakan taukeh mercun yang juga merupakan pemilik stor/rumah mercun tersebut. Kejadian tu berlaku sewaktu mereka sedang memasukkan belerang ke dalam mercun. Wallahua'lam. Dah duduk dekat-dekat sinipun, macam-macam versi cerita yang timbul. Malas Ummi nak tambah-tambah cerita, tambah pulak dalam bulan puasa ni.

Ummi cakap kat Abi : "Budak yang meninggal tu tak ada masalah dah. Dah dijamin ahli syurga sebab belum ada dosa. Alhamdulillah. Allah nak pelihara dia tu. Macam kisah budak yang dibunuh dalam cerita Nabi Khaidir dan Nabi Musa. Yang jadi masalahnya,2 pemuda tadi. Kalau dipanjangkan umur,tersiksa juga mereka dengan kecacatan kekal (hancur kaki) akibat letupan. Namun hikmahnya, Allah masih bagi peluang untuk mereka bertaubat jika benar mereka terlibat dalam jenayah mercun ni."

Video di bawah ni, Ummi tengok kat blog Keluargaku Sayang. Ummi post kan pula ke sini. Yang bagi testimoni nipun (saksi kejadian) Ummi kenal sangat. Selalu datang ke Klinik Ummi. Mudah-mudahan anak-anak kita di rumah, tak adalah lagi lepas ni merengek-rengek nak main mercun. Pastikan mereka tahu cerita ini dan mengambil pelajaran daripadanya.


Juga, luangkanlah sedikit masa untuk membaca artikel yang sangat bagus untuk dijadikan pengajaran dan iktibar, ditulis oleh sifu kita, Ustaz Zaharuddin di bawah tajuk Mercun, Ucapan Maaf & Duit Raya.

Tadarrus

Puasa kali ini, Alhamdulillah keluarga Ummi dapat di'lengkap'kan kembali dengan kepulangan Along dan Angah dari Mesir. Bersahur bersama, bertadarrus sekeluarga dan berbuka beramai-ramai...sungguh saat yang indah dan menggembirakan.

Bermula selepas solat Subuh, sepulangnya Abi dan anak-anak lelaki dari masjid, kami akan bertadarrus bersama. Abi memperuntukkan masa antara 45 minit sehingga 1 jam selepas Subuh untuk kami sekeluarga menghabiskan tadarrus 1 juzuk setiap hari. Lain-lain masa, bolehlah membaca al-qur'an sendiri-sendiri.

Tahun ni, Aisyah dahpun boleh mengikuti jemaah tadarrus kami menjadikan jumlahnya 6 orang. Cuma anak bongsu Ummi, Atiqah Maisarah aja yang belum boleh masuk geng. Makanya masa kitaorang bertadarrus, Atiqahpun menyibuk sama dengan buku Iqra'nya. Kadang-kadang buku ma'thuratnya. Hari ke-3 puasa, Atiqah dah khatam Ma'thurat Al-Kubra. Siap dengan makna-maknanya sekali! Bisinglah dia cakap yang dia dah khatam dulu...hehe...

Bukan tak ada yang terlentok masa mengaji lepas Subuh ni. Tetap ada punya. Kadang-kadang tu dari 6 ahli, tinggal 2 ahli aja yang masih terjaga. Yang lain, semua dah syahid! Huhuhu. Itulah kelemahan manusia, kan?Kalau mengadap qur'an, mata ni rasa macam tak boleh nak celik aja. Kalau mengadap laptop ke, tv ker...tau pulak mata tu membulat. Apapun, Ummi tetap gembira dengan kesungguhan anak-anak yang tak pernah merungut untuk keluar dari kelab tadarrus ni.

Atiqah Belajar Berpuasa

Tahun lepas, masa umur Atiqah 5 tahun memang susah nak 'penuhkan' puasanya. Ada-ada aja alasannya untuk berbuka. Kena pulak time tu dia tak sekolah. Dah duduk di rumah dengan bibik, melayan ajalah bibik dengan kerenahnya mintak makan. Bibik pulak jenis yang tak sampai hati nak tengok si kecil tu berlapar.

Tahun ni, urusan Ummi lebih mudah. Malah teramatlah mudah. Bila dah sekolah, cikgu di sekolah bukan main lagi galakkan anak-anak muridnya berpuasa. Siap janji nak kasi hadiah lagi kat siapa yang puasa penuh. Atiqahpun apa lagi.

"Ummi, cikgu cakap cikgu nak bagi hadiah kat siapa yang puasa penuh. Atiqah nak puasalah Ummi."

Hehe...tak payah dah lagi nak kena kita yang 'paksa'. Cuma tugas Ummi dan Abi di rumah...fahamkan Atiqah maksud puasa yang sebenar dan kenapa kita kena berpuasa beserta ganjaran-ganjarannya.

Hari pertama puasa, hampir kalah juga Atiqah. Asyik duk tanya dah pukul berapa, dah pukul berapa dan asyik mintak nak makan. Tapi bila Ummi nampak Atiqah sebenarnya segar semacam aja, tak letih sangatpun, Ummi buat don't know ajalah dengan permintaan nak makannya tu. Haha..memang tahanpun sampai maghrib. Alhamdulillah.

Masuk hari ke-2 sampai ke hari ni, Alhamdulillah Atiqah dah tak kisah lagi. Soalan-soalannya pun hanya menjurus kepada usaha dia untuk memahamkan maksud puasa. Setiap kali masuk waktu solat, pasti dia mintak confirmation. "Lepas Zohor ni belum boleh makan lagi kan Ummi?" Masuk waktu Asar, tanya lagi. "Lepas Asar ni belum boleh makan lagi kan Ummi?" Dah dekat Maghrib, tanya lagi. "Lepas Maghrib ni boleh makan tak Ummi?" Ditambah pula dengan soalan-soalan lanjutan yang memerlukan kesabaran seorang ibu. Hahaha...apa taknya. Ada ke lepas satu, satu dia tanya makanan apa yang boleh dimakan. "Lepas buka ni, Atiqah nak makan coklat boleh tak Ummi?' "Makan dadih tak apa ke Ummi" "Makan roti batal puasa tak Ummi?"

Huwaaa.....sabar ajalah Ummi...

Solat Terawih

Abi dan anak-anak lelaki bersolat terawih di masjid. Manakala Ummi dan anak-anak perempuan berjemaah di rumah. Bila sampai giliran berbuka puasa di rumah Ki dan Wan, biasanya kami sekeluarga berjemaah bersama Ki di rumah. Kesian Ki yang dah tak larat nak ke masjid kerana keuzuran. Time ni, Abi dan anak-anak lelaki Ummi bergilir-gilir jadi imam. Syukur sangat-sangat Ummi tengok perkembangan Along dan Angah yang dahpun boleh jadi imam. Walaupun kadang-kadang bacaan al-qur'annya masih perlu diperingatkan oleh Abi lantaran terlupa, sekurang-kurangnya harapan Ummi dulu untuk bermakmumkan anak-anak lelaki Ummi sendiri dah tercapai.

Kakak Amirah (anak ke-3 Ummi) pun dah boleh jadi imam terawih kepada Ummi dan adik-adik. Ummi suka kakak jadi imam sebab bacaannya bagus, tertib dan lancar. Malah kakak lebih banyak hafal ayat qur'an daripada Ummi sendiri. Memang lebih layak jadi imampun berbanding Ummi...kan kakak?

Balik dari terawih semalam, Abi summarizekan pada Ummi tazkirah yang Abi dengar di masjid. Antaranya yang boleh Ummi kongsikan.

- Bulan Ramadhan ni kalau boleh jangan ditinggalkan solat sunat rawatib sebelum dan selepas sembahyang farhu tu. Besar ganjarannya. Malah berbanding solat sunat rawatib dan solat sunat terawih, lagi besar ganjaran pada solat sunat rawatib kerana hukumnya sunat muakkad. Masalahnya, orang kita ni selalu sangat tinggalkan solat sunat rawatib untuk kejar solat sunat terawih. Contohnya: Lepas sembahyang fardhu Isyak, terus aja tunaikan solat sunat terawih dengan meninggalkan solat sunat rawatib selepas Isyak. Kan dah rugi kat situ? Begitu juga dengan solat sunat rawatib yang lain - sebelum subuh, sebelum dan selepas zohor serta selepas maghrib.

- Kalau masa solat sunat terawih tu kita ditimpa kantuk yang amat, jangan diteruskan. Bukankah solat terawih ni nabi kata solat bersenang-senang. Rehatkan diri dulu atau tidur dulu. Masa dah hilang ngantuk nanti, boleh sambung semula. Jangan dipaksa diri. Nanti bacaanpun entah apa-apa. Tak pasal-pasal patut dapat pahala, dapat dosa pulak dengan bacaan sembahyang yang salah. Ada Abi cerita contoh macamana Nabi kita solat terawih mengambil masa yang lama untuk dihabiskan kerana diselangi dengan aktiviti-aktiviti yang menyenangkan seperti tazkirah dan sebagainya tapi lupalah pulak Ummi cerita lengkapnya. Huhu...

Hmm...apa lagi ya? Setakat tu dululah yang Ummi ingat. Nanti kalau ada yang boleh dikongsikan, Ummi akan tulis semula InsyaAllah.

Sehingga bertemu kembali...seeru 'ala barakatillah.

2 ulasan:

akuhamba99 berkata...

assalamualaikum umi,
seronoknya..
selamat melalui ramadhan seterusnya

akuhamba99 berkata...

assalamualaikum umi,
seronoknya..
selamat melalui ramadhan seterusnya